Ge ut ljudbok

Nå nya målgrupper och ge ut din bok som ljudbok med BoD Audio.

En hänförande och behaglig röst kan väcka din bok till liv.  

Vi vill gärna stödja dig helhetsmässigt med dina bokprojekt och förutom tryckta böcker och e-böcker, vänder vi oss även till läsare som föredrar ljudböcker. 

Vi är glada över att kunna erbjuda dig ljudboksproduktion med tjänsten BoD Audio med professionella inläsare och publicering via Storytel, BookBeat, Spotify, Audible, Google, Apple och många andra plattformar samt streamingtjänster.

Har vi väckt ditt intresse? Fyll då i vårt förfrågningsformulär och välj den perfekta rösten för din bok, så tar vi hand om produktionen och distributionen.

Distribution

För att nå ut till en så stor målgrupp som möjligt, kommer din ljudbok att bli tillgänglig för både köp, nedladdning och utlåning i relevanta streamingtjänster, nätbokhandlar och bibliotek såsom till exempel:

Produktionskostnad

Kostnaden för produktion beror på den beräknade längden på den färdiga ljudboken.

En färdig lyssningstimma (beroende på vilken inläsare som du har valt): 3 190 – 5 990 kr

Ljudbok baserad på 200 standardsidor (standardsida = 1.500 tecken inkl. mellanslag): 19 150 – 35 950 kr

Så blir din bok en ljudbok


Med bara några få steg kan din tryckta bok även finnas tillgänglig som ljudbok. I ditt kundkonto i myBoD kan du enkelt och snabbt göra en förfrågan. 

  1. Du väljer en utav dina tryckta BoD-böcker.
  2. Du väljer den passande inläsaren från en röstbank av professionella inläsare och anger dina särskilda anvisningar gällande innehållet och texten.
  3. Vi granskar din bok för att se om den lämpar sig som ljudbok och kontrollerar inläsarens tillgänglighet. Lämpar sig din bok som ljudbok, skapar vi en offert till dig.
  4. Om du antar vår offert, väljer du en bakgrundsfärg och layout över hur ditt omslag ska presenteras på ljudboksmarkanden.
  5. Vi startar med ljudboksproduktionen, vilken tar ca. 4–6 veckor.  
  6. Vi skapar ljudboken för dig som mp3-fil för privat bruk samt gör den tillgänglig för distribution, så att den efter ca. 6 veckor finns ute på relevanta ljudboksplattformar.
  7. Du tjänar 70 % av nettovinsten från all försäljning, streaming och utlåning.

Obs! Alla böcker lämpar sig inte för ljudboksproduktion. När vi har tagit emot din förfrågan, granskar vi din bok och meddelar dig om boken lämpar sig eller inte som ljudbok. Vi granskar både innehållet och att den är felfri. Om du har frågor, hänvisar vi till vårt blogginlägg eller du kan kontakta oss via e-post under info@bod.se 

Viktigt att tänka på inför en ljudboksproduktion


Vilka böcker lämpar sig för utgivning som ljudbok?

Böcker som läses in av professionella inläsare och ges ut som ljudböcker måste uppfylla vissa krav. Ett är till exempel att boken måste förmedla sitt innehåll som en kontinuerlig och sammanhängande text. 

  • Kalendrar, barnböcker med lite text och mycket bilder, poesiböcker eller fackböcker med många tabeller, diagram och illustrationer lämpar sig inte särskilt väl som ljudböcker. När man läser boken högt, bör innehållet vara lätt att förstå, underhållande och fängslande – även utan visuell stimulans.
  • Boken bör vara så felfri som möjlig, eftersom en text som är full av stavfel inte kan läsas flytande, inte ens av en professionell inläsare, och resultatet blir inte bra. Därför rekommenderar vi att en språkgranskning och korrekturläsning görs innan man skickar in en förfrågan av ljudbok. 

Att producera en ljudbok kan kosta flera tusen kronor, beroende på längden, eftersom det tar många timmar att läsa in den. Därför är det viktigt att bokomslaget och innehållet är professionellt, så att den kan konkurrera med andra ljudböcker på marknaden och att många lyssnare intresserar sig för den. 

Prata med testläsare, bokbloggare, din lektör och andra personer som har läst din bok, om du känner dig osäker på ifall du ska göra en förfrågan på ljudbok. Fråga dem om de tror att din bok skulle kunna lämpa sig som ljudbok och vara värd investeringen. 

 

Vilka förberedelser bör du göra innan ljudboksproduktionen påbörjas?

  • Uttal av namn och andra begrepp  

För att uppnå bästa möjliga resultat bör du gå igenom ditt manuskript, innan du gör en förfrågan, för att se vilka begrepp och namn behöver särskilda anvisningar gällande uttal. En genre som ofta kräver speciella anvisningar gällande uttal av karaktärers namn, platser eller begrepp är fantasyromaner. Om en karaktär ska ha en viss dialekt, tonfall, brytning eller accent bör detta anges. Om det finns förkortningar eller begrepp som är oklara bör även särskilda anvisningar för dessa anges.

  • Innehåll som bör finnas med

När det gäller en ljudbok läses inte alltid hela innehållet från den tryckta boken in. Det är därför viktigt att ange vilket innehåll eller texter som inte ska läsas in. Dedikationer och tackord läses ibland in och ibland inte. Triggervarningar bör alltid vara en del av ljudboken, men kartor, tabeller, översiktssidor, spellistor, källhänvisningar, förkortninslistor etc. brukar inte finnas med i en ljudbok. 

  • Rekommenderat försäljningspris 

Till vilket pris ska ljudboken erbjudas? Likaväl som för tryckta böcker rekommenderar vi att du tittar på titlar med liknande längd inom samma genre för att kunna orientera dig på bokmarknaden. De plattformar och nätbokhandlar som distribuerar ljudböcker kan bestämma sina egna priser och även till exempel specialpriser för prenumeranter eller  rabattkampanjer. Det pris som du väljer är därför endast ett rekommenderat försäljningspris. BoD betalar ut 70 % av nettovinsten från all försäljning, streaming och utlåning. 

  • Den riktiga rösten för din ljudbok

Innan du väljer en röst för din ljudbok, bör du fundera på vilken typ av inläsare som skulle kunna passa för din bok. Ska det vara en manlig eller kvinnlig röst? Bör det vara en ung eller äldre person? Ska inläsaren ha en glad, neutral eller allvarlig röst? Det är också viktigt att tänka på att den här rösten ibland kan anta olika perspektiv och eventuellt ändra rösten för att härma olika karaktärer. Hos BoD kan du tyvärr inte själv ange dig som inläsare för din bok. Vi är dock övertygade om att det går att hitta den rätta passande rösten för varje bok. 

 

Hur fungerar förtjänsten på ljudbok? 

Det finns flera olika sätt som du kan tjäna pengar på med din ljudbok. 
De olika plattformarna och nätbokhandlarna som distribuerar, lånar ut eller säljer ljudböcker, erbjuder lyssnarna olika möjligheter. Abonnemangstjänster såsom Storytel, Bookbeat eller Spotify erbjuder olika abonnemangstyper för en viss månadskostnad. Kunden får då tillgång till många ljudböcker, som inte kan köpas indiviuellt, men som kan streamas när som helst. De tar vanligen betalt per lyssnad tid eller per spår som lyssnas på (sekvens på 3-4 minuter) och betalar ut ersättning i enlighet med detta. 

När du publicerar din ljudbok via BoD Audio tjänar du 70 % av nettointäkterna, som delas ut av de olika plattformarna för ljudböcker.  

Förutom denna inkomst kommer du på grund av ljudboken, att nå ut till en ny målgrupp. Läsare som kanske inte läser e-böcker eller tryckta böcker särskilt ofta blir medvetna om dig och dina böcker. Detta kan leda till en ökning av försäljningen av alla format och i många olika plattformar. Efter att ha lyssnat på en bok, köper en del läsare också den tryckta versionen eller e-boken för sin egen samling eller som en gåva till sina nära och kära. 

Det finns ingen garanti för att kostnaden för ljudboksproduktionen och publiceringen kommer att täckas av det du tjänar in på ditt honorar. En bok som säljer bra som tryckt bok och som e-bok kommer antagligen även att bli populär som ljudbok, men man kan inte jämföra intäkterna med den tryckta boken eller e-boken. Därför anser många författare att ljudboken är en investering för att öka kännedom och uppmärksamhet kring boken och dess författarnamn, snarare än som ett sätt att tjäna pengar på. 

 

Hur marknadsför jag min ljudbok på bästa sätt?

För att din ljudbok ska nå många potentiella lyssnare bör du markandsföra den väl. Naturligtvis kan du även integrera den i din nuvarande bok- och författarmarknadsföring. 

Om du gör en ny upplaga av din tryckta bok och e-bok kan du hänvisa till de andra formaten i din innehållsbeskrivning av boken. Du skulle även kunna bearbeta innehållsbeskrivningen i myBoD och till exempel lägga till texten: Finns även som ljudbok.  

På vår blogg ger vi dig råd och tips gällande marknadsföring. Om du funderar på hur du kan marknadsföra ditt verk på sociala medier såsom Instagram och TikTok så har vi förberett lite idéer på på följande blogginlägg: Planera din marknadsföring på Instagram och Så kan du använda TikTok för din marknadsföring.

Ett snyggt bokomslag och en tilltalande innehållsbeskrivning eller baksidestext tillhör några av de viktigaste marknadsföringsverktygen. Det är det första som en läsare eller lyssnare tittar på. Så i samband med din ljudboksproduktion fundera även på ifall du behöver en ny omslagsdesign eller en uppdaterad innehållsbeskrivning, innan du skickar in din förfrågan.

Du kan också länka till de olika plattformarna på din webbsida eller i sociala medier för att leda läsarna till din ljudbok. 

I och med ljudboken, uppstår nya möjligheter för din marknadsföring. Du kan till exempel lägga ut ljudklipp av din ljudbok på dina kanaler i sociala medier med en tillhörande video. 

Om du har en Spotify-playlist för din bok kan du inkludera det första ljudklippet av din ljudbok där. På så sätt kan dina lyssnare snabbt gå till albumet med din ljudbok och lyssna på boken. 

myBoD-INLOGGNING.