Lysande stämning på Egenutgivardagen

Lysande stämning på Egenutgivardagen

Egenutgivardagen blev en givande mötesplats för ett 60-tal författare och experter där inspiration blommade upp, ny kunskap spreds och nya kontakter skapades.

Allmänt, Egenutgivning | Linda Reumann

När ett gäng författare och experter inom bokbranschen träffas en hel dag på samma plats så kan det inte bli annat än lyckat, speciellt eftersom alla delar samma passion: skrivandet. Alla medverkande var väldigt aktiva och delade med sig av sina egna erfarenheter vilket ledde till utbyte av idéer, diskussioner, strategier, ny glöd och nya lärdomar. Det var många skrivande människor i alla åldrar som brann för att prata med varandra om sitt skrivande. Stämningen var med andra ord på topp och vi som arrangörer känner oss verkligen nöjda och glada över den positiva feedback som vi har fått!

Egenutgivardagen den 21 april 2018 blev precis så som vi hade önskat oss med många bra tips, information och råd till författare angående skrivprocess, marknadsföring och bokutgivning.

På Egenutgivardagen informerade vi om egenutgivningens 4 faser:

Syftet med Egenutgivardagen var att informera och lära dig om egenutgivningens olika faser, hur du på bästa sätt kan nå ut med din bok genom sociala medier, hur du organiserar olika event kring din bok och vad du bör tänka på när du kontaktar press och media.
Därför fick vi ta del av lärorika föreläsningarna från Jorun Modén, som är författare och skrivarcoach, Carin Balfe-Arbman som är PR- och kommunikationsspecialist, Emma Åhlén som är lektör och Kristina Svensson som är marknadsföringsexpert och författare. Våra BoD-författare Peo Bengtsson och Roger Skagerlund gav många svar, råd och tips i vår diskussionsrunda.

1. Skrivandet:

  • Författaren bestämmer helt fritt över sitt eget innehåll i boken.
  • Gör boken professionell med en felfri, konsekvent och läsarvänlig text.
  • Professionell korrekturläsning och språkgranskning är viktigt för bokens framgång.


2. Bearbetning:


3. Publicering:

  • Registrera dig kostnadsfritt i myBoD och genomför dina egna bokprojekt via ditt konto.
  • Din bok får ett eget ISBN och blir tillgänglig i bokhandlar, nätbokhandlar och även internationellt.
  • BoD är samarbetspartner med Förlagssystem, Bokinfo, BTJ, ELIB och LSI.


4. Marknadsföring:

  • Först och främst måste man identifiera sin målgrupp och bokens unika säljargument.
  • Man måste berätta om sin bok för att nå ut till läsarna.
  • Effektiv marknadsföring blir möjlig: Aktiviteter och kampanjer kan riktas till rätt kanaler med anpassad, relevant och attraktiv kommunikation.
  • Det finns många marknadsföringskanaler och du bör välja de som är lämpliga just för dig (webbsida, blogg, nätannonser, sociala medier, press och media, utställningar och evenemang, läsningar, signeringar etc.).

Vad är egenutgivning?

Att vara egenutgivare innebär att det är författaren som själv tar kontrollen över sin utgivning. Egenutgivaren fattar själv alla beslut angående bokens innehåll, design, bokutformning, omslag, datum för publicering och marknadsföringen. Detta är ett upplägg som tilltalar väldigt många författare eftersom de vill ha kontrollen i egna händer.

Men är egenutgivaren helt ensam och ska fixa allt? Nej, självklart inte. Vill man lyckas bra med sin utgivning så kan man få hjälp inom de områden där de egna kompetenserna inte räcker till. Det kan t.ex. vara att få hjälp av en redaktör, lektör, formgivare, sättare eller illustratör. Att vara egen-utgivare innebär inte att man gör allting själv. Det innebär bara att det är författaren som tar besluten och det är författaren som betalar räkningarna. BoD erbjuder olika slags författartjänster, som kan hjälpa dig på vägen med detta.

Det är viktigt som egenutgivare att investera i ovan nämnda inhyrda kompetenser för att nå framgång med sin bok. Eftersom detta innebär vissa kostnader väljer många författare tyvärr bort dessa tjänster. Detta får ofta till följd att boken inte håller samma kvalitet som andra böcker i samma genre, det vill säga böcker som den ska konkurrera med i handeln. Resultatet blir att boken kanske inte säljs i det antal som man hoppats på.

Vi hoppas att ni som medverkade var nöjda med dagen och fick ny inspiration i skrivandet. Vi ser fram emot att få hjälpa dig med din nästa bokutgivning. 

Varmt tack till alla deltagare och författare!


TIPS!

Om du missade eventet så kan du läsa vidare här om dagens program och om de som medverkade.

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>