Undersökning avslöjar drivkraften bakom självpublicering

2013-08-29

Självpubliceringsföretaget BoD – Books on Demand genomför en undersökning som ska belysa europeiska egenutgivares motivation. Studien genomförs i Sverige och flera  andra länder i Europa och resultatet kommer att presenteras på världens största bokmässa, i Frankfurt i oktober.

Självpublicering har fått en allt mer betydande plats i förlagsbranschen under de senaste åren. Fler författare väljer att publicera sina verk utan förlag. Mediernas långvariga intresse visar även att självpublicering inte är en modefluga, utan snarare en ny form av utgivning som driver förlagsmarknadens utveckling framåt.

– Som pionjär och marknadsledare i Kontinentaleuropa har vi lärt oss mycket om våra kunders motivation och önskemål de senaste tio åren, säger Florian Geuppert, VD på BoD. Över 25 000 författare har publicerat sina böcker genom oss, och vi har därför möjlighet att genomföra en bred och representativ undersökning.

Undersökningen genomförs anonymt bland BoD-författare på företagets marknader, det vill säga i Skandinavien, Finland, Tyskland, Österrike, Schweiz och Frankrike.

Florian Geuppert är säker på att undersökningen kommer att medföra mer transparens i detta unga och växande segment av förlagsbranschen. Resultaten kommer att presenteras i samband med årets bokmässa i Frankfurt.

Den görs under vetenskaplig ledning av professorerna Joerg Pfuhl och Vanessa Haselhoff vid University of Applied Management i Erding, Tyskland.