Sonens cancer ledde till egenutgiven bok

2013-03-04

Joel var bara 18 månader gammal när han drabbades av leukemi. Boken ”Carpe Diem – himlen får vänta” är skriven av Joels mamma, Gunilla Danielsson, och utgiven av självpubliceringstjänsten BoD™ – Books on Demand. BoD ser även till att böckerna når bokhandeln. ”Carpe Diem – himlen får vänta” är berättelsen om Joel, som bara 18 månader gammal fick cancer. Han är nu en frisk och pigg 12-åring som överlevt cancer två gånger.

När Joel blev sjuk skrev hans mamma, Gunilla Danielsson, dagbok och sedan en blogg i Joels namn. Den blev grunden till boken som hon valde att ge ut genom självpubliceringstjänsten BoD.

– Jag tror att boken kan vara till hjälp för andra, lika mycket som det varit en terapi för mig att skriva den, säger Gunilla Danielsson. Jag vill ge något tillbaka till Barncancerfonden som ett tack för all hjälp vi har fått. Därför går bokens försäljningsintäkter oavkortat till Barncancerfonden.

Joels första behandling varade i två och ett halvt år. Cancern kom tillbaka efter fyra år, men i dag är Joel helt frisk. Boken är lättläst och gripande, men samtidigt underhållande. Den röda tråden är vikten av positivt tänkande trots svår sjukdom.

– Jag kontaktade först ett förlag, men förstod att det skulle ta lång tid. Då kom jag i kontakt med BoD och insåg att det var enkelt att använda deras tjänst och få kontroll över boken själv.

– Vi är glada att Gunilla och Joel ville dela med sig av sin historia, säger Maria Bengs, ansvarig för BoD Sverige. BoD gör det möjligt för alla att sprida sina berättelser utan att gå via ett förlag. Denna bok kan säkert hjälpa andra genom svåra situationer.

”Carpe Diem – Himlen får vänta” har ett ISBN (978-91-7463-097-8) och är därmed tillgänglig i varje svensk bokhandel och onlineshop.