Europas ledare inom digital bokutgivning stärker e-boksdistributionen

Självpublicerare nu även hos Google Play

2013-10-10

BoD™– Books on Demand breddar distributionsnätet för självpublicerande författare: från och med nu finns över 17 000 BoD-e-böcker tillgängliga över näthandeln Google Play.

Författare i Sverige kan framöver dra fördel av en omfattande distribution av e-böcker genom Apple iBookstore och Google Play utöver de ledande svenska nätbokhandlarna.

BoD:s VD Florian Geuppert är mycket glad över den nya försäljningskanalen som ger BoD-författare nya försäljningsmöjligheter och poängterar dess betydelse i framtiden:

– Google Play kommer framöver att bli en alltmer betydelsefull försäljningsplattform och de är en viktig partner för oss. Målet är att erbjuda våra författare ett så brett distributionsnät som möjligt, och vi är övertygade om att multikanalstrategin maximerar deras försäljning.

Samarbetet med Google stärker framförallt försäljningsmöjligheterna över mobila enheter eftersom Google Play Store finns installerad på de flesta Android-apparater. En ytterligare fördel för författare och läsare är att e-böcker från Google Play även kan läsas på läsplattor från andra tjänsteleverantörer.

Konverteringen till e-bokformat är kostnadsfritt för BoD-författare och 85 procent av författarna tar tillvara på denna möjlighet.  Med en vinst på 50 procent av nettoförsäljningspriset och ett omfattande distributionsnät erbjuder BoD sina författare en enkel och lönsam väg till publicering av e-böcker.