Pressrum

BoD – Books on Demand är europeisk marknads- och teknologiledare inom digital bokutgivning och en pionjär inom egenutgivning. Sedan 1997 är BoD plattformen för numera över 45 000 författare som själva vill stå för utgivningen av sina böcker, såväl tryckta böcker som e-böcker, samt partnern för över 2 600 förlag. BoD erbjuder en professionell och komplett lösning för produktion och distribution av tryckta böcker och e-böcker - i bästa kvalitet. BoD ser till att böckerna finns tillgängliga i de flesta bokhandlar och nätbokhandlar.

Linda Reumann
  • Nyhetsarkiv 2020

2020-04-30
    Egenutgivning blomstrar på bokmarknaden

Dessa exceptionella tider som vi nu befinner oss i, leder till att alla spenderar mer tid hemma och många författare använder tiden för att skriva. Detta innebar att bokpubliceringen genom BoD – Books on Demand, Europas ledande publicerings-tjänst, ökade i mars månad med 35 % i jämförelse med förra året. Egenutgivarnas titlar blir alltmer professionella, detta visade BoD:s undersökningen som genomfördes under hösten 2019. Syftet med undersökningen var bland annat att ta reda på egenutgivarnas skrivmotiv, hur de nätverkar med sina läsare samt hur de planerar utformningen, publiceringen och marknadsföringen av boken.

Mer information

Nyhetsarkiv 2019

2019-03-20
    Starkt tillväxt i författar- och förlagsverksamheten

Digital publicering fortsätter att växa. År 2018 visade BoD tvåsiffrig omsättningstillväxt. Efterfrågan på print-on-demand-titlar inom bokbranschen ökade återigen betydligt, vilket resulterade i rekordproduktion. Denna blomstrande utveckling har lett till att BoD betalade ut 35,4% mer honorar till egenutgivarna i Sverige, i jämförelse med året innan.

Mer information
  • Bilderna får användas kostnadsfritt i samband med redaktionell text. Ange även BoD – Books on Demand som bildkälla.

Medarbetare (foton)

Marko Kuck

(VD)

[ 981 KB]
    Jörg Paul

(VD)

[ 199 KB]
    Linda Reumann

(Markandsföring och försäljning)

[ 125 KB]

Produktionsanläggning (foton)

BoD-logga

BoD-Logo-Pressematerial-Download-Vorschau

BoD-logga (png)

[ 22 KB]
  • Europeisk undersökning i egenutgivning 2019

Egenutgivarnas titlar blir alltmer professionella. Detta visade BoD:s fjärde omfattande europeiska undersökning som genomfördes under hösten 2019. Syftet med undersökningen var att ta reda på egenutgivarnas skrivmotiv, i vilken utsträckning författarna bygger upp sitt nätverk med bloggare, andra författare och läsare samt hur de planerar utformningen, publiceringen och marknadsföringen av boken. Över 3 200 författare från åtta olika länder deltog i undersökningen: Sverige, Tyskland, Österrike, Schweiz, Finland, Danmark, Frankrike och Spanien.

Ladda ner undersökningen

Europeisk-undersoekning-i-egenutgivning-2019
    Europeisk egenutgivningsstudie 2016

Författare som publicerar sina egna böcker har etablerat sig i hela Europa och det innebär mycket mer än bara en hobby för författarna. Egenutgivarna använder målmedvetet den lätta tillgången till bokmarknaden och den kreativa friheten i sitt arbete, och detta sker med professionella ambitioner.
    Dessa är bara några av resultaten från "Europeisk Egenutgivningsstudie 2016" utförd av BoD - Books on Demand. Med nästan 5 500 författare från sju länder är studien den största undersökningen angående egenutgivning i Europa. För första gången blev även läsare och bokhandlare rådfrågade som en del av studien.

Ytterligare information om studien 2016

Tidigare undersökningar

För att få reda på mer om författares motivation och perspektiv genomförde BoD år 2013 den första internationella undersökningen i egenutgivning. Över 1 700 egenutgivare från Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Österrike och Schweiz deltog i undersökningen. Resultatet visade att europeiska författare intresserade sig allt mer för att ge ut böcker själva. Under år 2014 genomfördes ytterligare en omfattande undersökningen inom egenutgivning i Europa med över 2 700 deltagare från de ovan nämnda länderna. Undersökningen visade att författare hade ett allt större ekonomiskt intresse av att ge ut sina böcker och att de satsade mycket på professionell bokutformning och marknadsföring.

Undersökningen från 2013 finns tillgänglig på engelska. Undersökningen från 2014 finns endast tillgänglig på tyska. Om du är intresserad av denna undersökning är du välkommen att höra av dig till oss.

Ladda ner undersökning från 2013

• Om du som pressansvarig, journalist eller bloggare vill beställa ett kostnadsfritt recensionsexemplar, sänd ett e-postmeddelande till press@bod.se och ange följande:

- bokens titel och författarens namn

- företag, tidning eller blogg (Pressansvariga och journalister ombeds att bifoga en kopia av sitt presskort.)

- postadress dit boken ska skickas (Obs! Vänligen ange gatuadress.)

Förutom recensionsexemplar av den tryckta titeln kan vi även erbjuda detsamma för e-boken genom en kostnadsfri länk.
    (För bokbloggare på Instagram bör man ha minst ca 500 följare och kontot kan inte vara privat.)

PC för alla

Maj månad 2021 bjöd på en positiv överraskning – Sveriges största datortidning ”PC för Alla, digitala hemmet” informerade om hur du gör din egen bok med BoD. I och med Corona-pandemin och isoleringen har intresset ökat för många författare att äntligen få färdigt sitt bokprojekt eller att ge ut sitt manus, som har legat ett tag hemma i byrålådan.

Nynäshamns Posten

År 2014 organiserades Indie Book Awards för första gången i Sverige. Tillsammans med CityXPress, Egenutgivarna, Nomen förlag, Solentro och Vulkan letade BoD efter Sveriges bästa egenutgivare. I Nynäshamns Posten uppmärksammades vinnaren av Indie Books Awards.

Sundsvalls Tidning

År 2013 genomförde BoD den första internationella undersökningen inom egenutgivning. Över 1 700 egenutgivare från Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Österrike och Schweiz deltog i undersökningen. I Sundsvalls Tidning återges några av de viktigaste resultaten.

Vadstena Tidning

Motala & Vadstena Tidning

Det blir allt vanligare att författare väljer att ge ut sina böcker på egen hand. I en intervju berättar Maria Bengs på BoD om hur det går till när en författare ger ut sin bok själv och om möjligheterna med egenutgivning.