Framgångsrik podcast blir egenutgiven succébok 

2016-03-23

Ett stort eget nätverk och engagerade fans gör det idag möjligt för fler att nå försäljnings-framgångar med sina böcker utan att gå via ett förlag. Egenutgivning ökar både bland debutanter och etablerade författare, och ger även författarna nya möjligheter att interagera med sina läsare. Ett aktuellt exempel är succéboken Shoblainx, som publicerades i januari 2016 av trion bakom den hyllade humorpoden ”Tack för kaffet”, och som snabbt blev etta på Bokus topplista.

Att få kontroll över innehållet är det som lockar allra mest. Enligt en undersökning av egenutgivningsföretaget Books on Demand (BoD) uppger så många som 90 procent av egenutgivarna att möjligheten att själva kunna styra innehållet är viktigast för dem. Även frågor som rör rättigheter och marknadsföring är anledningar till att både debutanter och etablerade författare väljer egenutgivning framför bokförlag. Undersökningen, som nu gjorts för tredje året i rad, är en av de största i Europa om egenutgivning, med mer än 5500 respondenter i sex länder, bland annat från Sverige, Tyskland och Frankrike.* – Det ska vara enkelt att ge ut böcker. Många av våra författare har väl upparbetade nätverk och når snabbt ut till sina läsare genom sociala medier, bloggar och podcasts. Bästsäljaren Shoblainx, skriven av killarna bakom den framgångsrika podcasten ”Tack för kaffet”, är ett mycket bra exempel på detta, säger Vera Wunderlich, marknadsansvarig för BoD Sverige.

Det var i januari 2016 som den framgångsrika podcasttrion Mathie Martinez, Johan Swärd och Jimmy Woolke publicerade boken Shoblainx genom BoD. Boken innehåller de bästa inslagen från podcastprofilernas mycket uppskattade program ”Tack för kaffet” och den hamnade snabbt på Bokus topplista över de mest sålda böckerna i januari. ”Tack för kaffet”, tilldelades Svenska podradiopriset 2014 i kategorin ”bästa humor”. – Det känns verkligen kul att vår bok säljer så bra. Vi tog saken i egna händer och förvandlade ljud till bokstäver och skapade Sveriges första podcast i bokform. Våra fantastiskt lojala lyssnare hjälpte oss att välja ut det bästa materialet från våra podcasts och även boktiteln röstades fram av våra lyssnare, säger Mathie Martinez.

Populärt att låta läsarna vara delaktiga
En annan viktig aspekt för egenutgivarna, som också blev tydlig i undersökningen, är att man uppskattar närheten till läsarna och marknaden. Det var populärt att låta läsarna ta del av skapandet och 36 procent av de som hade anlitat extern hjälp hade låtit läsarna vara med och utveckla innehållet. Ett mindre antal hade låtit läsarna vara med och föreslå bokens titel och omslag. Att involverade läsarna i skapandet var något populärare i Sverige jämfört med de andra länderna i undersökningen.

Undersökningen visade också att av de som hade valt att anlita extern hjälp så hade de flesta tagit hjälp för att formge omslaget. Detta gällde i särskilt hög grad de svenska egenutgivarna där 83 procent hade tagit hjälp av extern formgivare för omslaget. Andra områden där man hade tagit in extern hjälp var korrekturläsning, formgivning av inlagan men också för språkgranskning.

BoD erbjuder förutom bokutgivning författarna flera tjänster som korrekturläsning, språkgranskning och design av både omslag och inlaga. Efter utgivningen kan författare även köpa till tjänster för marknadsföring för att skapa uppmärksamhet kring sin bok.

*De länder som ingick i undersökningen var Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Schweiz och Frankrike.

 

Dokument och länkar:

Tack för kaffet - podcast

Inforgrafik: Undersökning i egenutgivning 2016

 

Presskontakt:
BoD − Books on Demand
Vera Wunderlich
Tel.: 08-463 10 97
E-post: vera.wunderlich@bod.se
URL: www.bod.se

myBoD-INLOGGNING.