Fler fördelar med självpublicering

2013-06-25

Självpubliceringstjänsten BoD™ – Books on Demand, förnyar sina tjänster till författarnas fördel. Priset för den populäraste tjänsten, BoD Classic, sänks med 30 procent. Avgiften för datalagring av böckerna tas bort och författarens intäkter på e-böcker dubbleras.

Den svenska marknaden för självpublicering har under de senaste åren växt kraftigt, både i antalet författare och i antalet självpubliceringsplattformar. BoD är en av Europas pionjärer på området och även en av de största. Med en ny ledning och en effektivisering av företagets processer kan de nu göra tjänsterna mer attraktiva för författare.

– Våra författare prioriterar kvalitet, pålitlighet, god kundservice och omfattande försäljningskanaler minst lika mycket som priset, säger Maria Bengs, ansvarig för BoD Sverige. Vi har ändå beslutat att sänka priset på vår populäraste produkt BoD Classic, för att kunna nå ut till ännu fler författare.

BoD Classic, som sänks från 999 till 699 kr, innehåller både trycktjänst, filöverföring online, ISBN och konvertering till e-bok. På BoD:s hemsida kan varje författare själv räkna ut hur mycket det personligt anpassade bokprojektet kommer att kosta: www.bod.se

50 procent vinst på e-böcker
Andelen e-böcker i Sverige är enbart 0,5 procent av den totala bokmarknaden, men hos BoD Sverige består 5 procent av försäljningen av e-böcker. Nu höjs författarhonoraret från 25 till 50 procent av omsättningen för e-böckerna.

Minskad avtalstid
BoD minskar även avtalsperioden från fem till två år. Anledningen är att möta efterfrågan från författare som skriver på sin första bok och kan ha svårt att förutse intäkterna över en längre tid. Datalagringsavgiften tas också bort för alla utgivningstjänster.

– Vi får bra respons på allt från produktkvalitet till service och försäljningskanaler. Nu hoppas vi att den nya prisstrukturen attraherar ännu fler författare som vill ge ut sina böcker i både tryckt form och i e-bokformat hos BoD, säger Bengs.