Egenutgivning blomstrar på bokmarknaden

2020-04-30

Dessa exceptionella tider som vi nu befinner oss i, leder till att alla spenderar mer tid hemma och många författare använder tiden för att skriva. Detta innebar att bokpubliceringen genom BoD – Books on Demand, Europas ledande publicerings-tjänst, ökade i mars månad med 35 % i jämförelse med förra året. Egenutgivarnas titlar blir alltmer professionella, detta visade BoD:s undersökningen som genomfördes under hösten 2019. Syftet med undersökningen var bland annat att ta reda på egenutgivarnas skrivmotiv, hur de nätverkar med sina läsare samt hur de planerar utformningen, publiceringen och marknadsföringen av boken.

Det framgick i undersökningen att de svenska författarnas största skrivmotiv är att underhålla läsarna, förmedla personliga erfarenheter och att stärka den personliga utvecklingen. Att de mest populära genrer bland egenutgivarna visade sig vara fackböcker, romaner och noveller återspeglar detta. Barnböcker, Science-Fiction och fantasy är genrer som växer i popularitet. Svenska egenutgivare lägger inte stor vikt på att få höga inkomster på sina verk. Det är betydligt viktigare i de andra europeiska länderna, speciellt i Spanien.

Egenutgivna böcker blir mer professionella

En professionell och väl designad formgivning är viktigt för bokens framgång. Ett professionellt utformat omslag, som är anpassat till bokens genre, väcker intresset hos potentiella läsare och förmedlar ett positivt intryck av boken. Det är ett av bokens marknadsföringsverktyg. Ett stort antal svenska egenutgivare är medvetna om detta och undersökningen visar att 36 % av deltagarna anlitar sakkunniga experter för att skapa boken. År 2016 var det bara 29 %. De vanligaste tjänsterna i Sverige är omslagsdesign (79 % av deltagarna), korrekturläsning (65 % av deltagarna) och språkgranskning (52 % av deltagarna). BoD-författaren Florence Wetzel lade stor vikt på detta när hon skrev boken ”The Grand Man”: ”Jag tycker att alla böcker behöver så många testläsare och korrekturläsare som möjligt. Det är omöjligt för en författare att hålla koll på allt.”

En annan viktig faktor för bokens framgång är marknadsföringen. Här svarade 33 % av deltagarna att de skapat en egen webbsida och skickar ut recensionsexemplar. 30 % tycker det är viktigt att delta på mässor och event medan 26 % av författarna har en egen blogg. Att investera i nätreklam på olika plattformar tycker 24 % är viktigt. De sociala medier som används mest av egenutgivarna är Facebook och Instagram. 60 % av deltagarna svarade att de investerar mindre än en timma i veckan medan 21 % investerar upp till 3 timmar i veckan på att marknadsföra boken i olika kanaler. Författare som investerar mer tid på marknadsföringen av boken erhåller högre inkomst vid bokförsäljning. Det framgick i undersökningen att totalt 14 % av de svenska egenutgivarna har tjänat upp till 50 000 kr på sin bokförsäljning. Marknadsföring lönar sig!

Ingen minsta upplaga, ingen finansiell risk

Egenutgivning ger författaren friheten att kunna publicera sitt verk enkelt och snabbt och nå ut till läsarna genom våra omfattade distributionskanaler. Hos BoD trycks böckerna först när en beställning kommer in och en titel kan beställas från 1 exemplar – alltså helt utan risk och utan stor investering. Att göra boken tillgänglig i nätbokhandeln och bokhandeln, både som tryckt bok och e-bok innebär en engångskostnad på bara 799 kr, så författarens ekonomiska investering är minimal. Vill man beställa en liten upplaga för eget bruk så kan man räkna med mängdrabatt redan från 25 exemplar.

BoD genomförde för fjärde gången en omfattande europeisk undersökning i egenutgivning i samarbete med University of Applied Management i Erding, Tyskland. Över 3 200 författare från åtta olika länder deltog: Sverige, Tyskland, Österrike, Schweiz, Finland, Danmark, Frankrike och Spanien. Tidigare undersökningar gjordes 2013, 2014 och 2016. Undersökningen laddas ner kostnadsfritt här: https://www.bod.se/pressrum.html

BoD – Books on Demand är sedan 1997 europeisk marknads- och teknologiledare inom digital bokutgivning och en pionjär inom egenutgivning. Företaget har varit verksamt i Sverige sedan 2010. BoD har aktivt utökat publiceringsmöjligheter för författare och förlag i åtta länder samt ökat antalet tillgängliga titlar på bokmarknaden. BoD erbjuder en professionell och komplett lösning för produktion och distribution av tryckta böcker, från 1 exemplar, samt e-böcker - i bästa kvalitet.

Med BoD kan författarna publicera sina verk som egenutgivare och bestämma helt fritt över innehåll, formgivning och pris. BoD ser till att böckerna finns tillgängliga i de flesta bokhandlar och nätbokhandlar. Vid behov erbjuder BoD även professionell hjälp och rådgivning och vägleder författaren genom bokpublikationens alla faser, från idé till utformning och marknadsföring. Tack vare BoD:s digitala tryckmöjligheter från ett exemplar, är det möjligt för förlagen att alltid hålla sina verk tillgängliga och beställbara, utan någon finansiell risk. Med print-on-demand blir utgångna titlar tillgängliga igen för läsarna. Idag är BoD en erfaren samarbetspartner för mer än 45 000 författare och över 2 600 förlag. Ytterligare information finns på www.bod.se.

Linda Reumann
E-post: press@bod.se