Bokomslag hjälper egenutgivare

2013-04-24

Att ha ett tilltalande bokomslag kan vara avgörande för att lyckas med försäljningen. Många författare saknar dock kunskapen att designa ett bokomslag. Självpubliceringstjänsten BoD™ – Books on Demand, som ger författare möjlighet till egenutgivning och ser till att böckerna når bokhandeln, har skapat omslagsmallar som gör det lättare för författaren att komma ut med sin bok.

Genom tjänsten ”Omslag Professionell” finns 36 olika omslagsmallar och 26 omslagsfärger att välja mellan. Författaren behöver bara välja mall och färg och sedan skicka in önskade bilder till omslaget. BoD utformar sedan hela omslaget baserat på de val som görs.

– Det är väldigt viktigt med ett lockande bokomslag, säger Maria Bengs, ansvarig för BoD i Sverige. Det kan vara helt avgörande för bokens försäljning. Vi vill därför göra den processen så enkel som möjlig för författarna.

En tjänst som erbjuds utan extra kostnad är BoD easyTools. Det är en samling verktyg som ska hjälpa författaren att framställa sitt bokprojekt på egen hand. Författaren behöver inte ha några stora kunskaper inom design och layout, utan vägleds av verktygen genom utformningen av boken. För de som önskar ett helt unikt omslag finns även den möjligheten. Mot en extra kostnad kan ett bokomslag skräddarsys från grunden.

Förutom ett antal olika bokomslag kan författarna också välja mellan olika bindningar till sin bok. De två nyaste varianterna är spiralbindning och trådbindning. Spiralbindning passar bäst till kokböcker eller handböcker, medan trådbindning är ett lite dyrare och exklusivare alternativ.

– Det viktiga är att alla ska kunna utforma sina böcker utefter sina egna önskemål. De olika typerna av bokbindningar och omslagsalternativ som vi erbjuder gör att författarna kan fokusera på sitt skrivande, menar Bengs.