Genom att du kartlägger din målgrupp når du dina läsare på ett mer effektivt sätt och sparar dina resurser, både när det gäller tid och pengar. Det gäller att nå så många läsare som möjligt inom din målgrupp och det gör du genom att ta reda på var de rör sig.
Är de aktiva i sociala medier så som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, bloggar, webbsidor eller kanske mer i tryckta tidsskrifter, event, evenemang, organisationer, kurser, bibliotek, klubbar och föreningar? Brukar de handla böcker på nätet eller hellre direkt i bokhandeln? Har de kanske direktkontakt med olika föreningar och institutioner? Det är viktigt att analysera hur du skall nå dem.
Varför inte skicka ut ett pressmeddelande? Framgång och bokförsäljning kommer oftast inte av sig själv utan kräver aktivitet och planering.
Vi rekommenderar även att du tar del av olika event och evenemang inom bokbranschen för att skapa uppmärksamhet kring din bok och ditt författarskap. Bygg upp ditt författarnamn som ett
varumärke.