Internationell indieframgång

Internationell indieframgång

Goda placeringar i internationella tävlingar för egenutgivna böcker har resulterat i god synlighet och en större läsarkrets för den finska egenutgivaren Raita Jauhiainen.

Spotlight | Vera Wunderlich

I november 2014 vann Raita Jauhiainen första plats i egenutgivningstävlingen Full Moon Awards, som organiseras av sidan Self Publishing Review, och i år blev hon trea i Readers´ Favourite – litteratursidans International Book Award. Framgång i internationella tävlingar med hennes science fiction-serie Alliance.125 har fått Raita att förstå att en egenutgivare är lika mycket författare som någon som blivit publicerad genom ett traditionellt förlag. Marknadsföringen var den svårare delen i början, därför bestämde hon sig för att ta reda på alla hemligheter bakom framgångsrik bokmarknadsföring.

Hur använder du sociala medier i bokmarknadsföringen?

Att finnas på nätet är ett måste. Alliance.125-bokserien har en webbsida både på finska och på engelska samt en Facebook-sida. På så sätt får mina läsare den mest aktuella information om till exempel rabattkampanjer eller andra saker jag håller på med. På Facebook är det enkelt att dela med sig bokrecensioner och öka bokens attraktivitet.

På Twitter finns också många som intresserar sig för litteratur och att läsa. Att följa tematiskt viktiga personer – t.ex. andra egenutgivare, marknadsföringsexperter o.s.v. – kan ge dig idéer för dina egna marknadsföringsaktiviteter. Du kan öka synligheten för din profil genom att öppna en diskussion om ett intressant och/eller aktuellt tema. Min tumregel för sociala medier är att vara aktiv och reagera snabbt.

Kom dock ihåg att sociala medier först och främst tjänar till att bygga ett varumärke, inte för att sälja. Varumärket kan vara en person, alltså författaren, eller till exempel en bokserie. Aktiviteterna i sociala medier ska skapa synlighet och därmed kännedom och inte användas som försäljningskanal. Det är avsevärt smartare att dela bokrecensioner av din titel eller skriva inlägg om var i skrivarprocessen du befinner dig. För marknadsföringsaktiviteter som tjänar till att sälja boken är det bättre att använda traditionella vägar. Om du har tillräckligt stor budget för t.ex. tidningsannonser, så annonsera!

Var noga med att undersöka vem eller vad som står bakom olika marknadsföringsmöjligheter innan du spenderar dina pengar på dem. Till exempel finns det tjänster på Twitter som tweetar om böcker mot betalning, de är helt värdelösa för bokförsäljningen.

Vilka slags tips skulle du ge dem som drömmer om internationell framgång?

I november 2014 vann jag Self Publishing Review, egenutgivningstävlingen, men jag måste fortsätta att arbeta hårt för det stora internationella genombrottet. Jag har valt USA som min målmarknad: Om man lyckas där så väcks intresset automatiskt även i Finland.

Jag kontaktar amerikanska litteraturagenter och -bloggar varje vecka. Till en början skickar jag dem ett väl formulerat mejl per e-post. Om de visar intresse skickar jag även min bok. Många agenter och bloggare tar gärna emot e-boksversionen som PDF, Kobo- eller Kindle-bok. Det underlättar för någon som bor i Finland i och med att jag inte behöver skicka tunga böcker per post. Ta också tid på dig att lära känna bokbloggar. Det finns olika bokbloggar för olika genrer. Läs även recensionsriktlinjerna som finns i de flesta bloggar under kontaktuppgifterna. Använd recensionstjänster, såsom Kirkus, om du har budget för det.

Genom BoD hamnar mina böcker automatiskt på några populära litteratursidor såsom GoodReads. Den viktigaste försäljningskanalen internationellt är Amazon och en indiebok ska absolut finnas tillgänglig som e-bok. Priset för e-boken får inte sättas för högt! I Finland kan en e-bok lätt kosta över 20 € men situationen är annorlunda t.ex. i just USA. Du borde ha en författarprofil på Amazon och hålla den uppdaterad. Lägg till alla bokrecensioner i din profil (under editorial reviews) samt en länk till din hemsida.

Hur ska man förbereda sig till författarintervjuar?

Det är viktigt att förbereda sig ordentligt och fråga journalisten på förhand om de teman som ska diskuteras och/eller frågor som ska ställas. För att journalisten ska ha all nödvändig information om dig före intervjun kan du gärna skicka ett kort infoblad om dig och till och med om boken.

Du borde fundera på två, tre saker som du vill få fram under intervjuns gång och sedan bara inkludera dessa saker på ett naturligt sätt i diskussionen.

Antalet egenutgivna böcker växer jämt. Hur skiljer man sin bok ur massan?

Jag tror att det viktigaste är att hitta sin egen röst. Du har gjort allt rätt om läsaren minns din skrivstil.

Att hitta sin egen genre är också viktigt. Jag själv valde att skriva science fiction för att det ger möjlighet att fundera på samhällets kritiska och ömma teman. Genom science fiction kan dessa teman hanteras utan att förolämpa någon politiskt.

Vilka tips skulle du ge andra egenutgivare?

Det är viktigt att börja kommunicera och prata om boken i god tid innan den är klar, senast ett halvår innan publiceringen. Kontakta lokala tidningar och bloggar som skriver om samma genre i förväg. Utgångspunkten för marknadsföringen är att redan nu veta vem som är bokens målgrupp.

Skriv ett kort och konsist infoblad om din bok och dig själv som författare.  Journalister och bloggare nappar på ämnet lättare om de redan vet vad det gäller och när de kanske redan har väntat på utgivningen.

Om du skriver fiktion kan du leta efter författare på nätet som skriver om samma tema. Undersök hur de presenterar sig själva och sina böcker. Det är tillåtet att imitera men inte att direkt kopiera andra.

Du kan även pusha din bok genom att jämföra den med en annan titel inom samma genre för att få uppmärksamhet: ”Om du gillade Hungerspelen, kommer du säkert även gilla det här!”.

Bild

Författaren

Raita Jauhainen är en science fiction -författare från Jyväskylä, Finland. Hon har publicerat sex böcker genom BoD varav två är översätta på engelska. 2014 vann hon den berömda Full Moon Awards -tävlingen för egenutgivna böcker och 2015 van hon tredje platsen i International Book Award, organiserad av den amerikanska författarplattformen Readers` Favourite. Den förra IT-experten skriver nu på heltid.

Bokseriens hemsida

Bokseriens Facebook-sida

Att lära känna din genre och hitta bakgrundsinformation tar mycket tid. Det är tid som du säkert hellre skulle vilja spendera på att skriva, men det är ändå en viktig och oskiljaktig del av en indieförfattares vardag.

Ofta rekommenderas att en indieförfattare borde ha en egen blogg. Om du har tid och lust att blogga ska du absolut göra det och få synlighet genom bloggen. Glöm inte att rekommendera din bok till dina lokala bibliotek!

  1. Inger Kier den 25.02.2016, 17:19 :

    Bra ide’er. Det här med Marknadsföring är svårt. Här gav du bra tips!

    • Vera Wunderlich den 25.02.2016, 17:36 :

      Hej Inger!
      Skönt om artikeln är av nytta till dig!

      Hälsningar
      Vera / BoD

  2. JulieGew den 14.01.2017, 04:17 :

    Good post! I read your blog often and you always post excellent content. I posted this article on Facebook and my followers like it. Thanks for writing this!

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>