Frihet med egenutgivning

Frihet med egenutgivning

Allt fler böcker skrivs och publiceras utifrån ett expertisområde eller som sidoprodukt av jobbet. Just sådana nischtitlar är efterfrågade och det har även Susanne Nilsjö fått upptäcka: Hon har publicerat två framgångsrika böcker om EFT-metoden.

Spotlight | Vera Wunderlich

När Susanne Nilsjö, EFT-terapeut och livscoach, upptäckte att det inte fanns någon litteratur om det ämnet hon arbetade med kände hon att det var dags för henne att ta saken i egna händer. Nu har hon publicerat två böcker som egenutgivare. Just för nischtitlar är egenutgivning ett fungerande alternativ för publicering: Efterfrågan är ofta stor och du som expert vet var din målgrupp finns. I intervjun berättar Susanne om hur hon har gått tillväga.

Först och främst: Vad är EFT?

EFT* är en jättespännande självhjälpsmetod som är snabbverkande och bra att använda när man är stressad, orolig, arg, rädd eller något annat jobbigt. Det är en behaglig metod som fungerar som en slags mental akupressur. Man knackar bara löst med fingrarna på några punkter i ansiktet och på överkroppen, samtidigt som man fokuserar på det som är jobbigt och efter bara några minuter brukar man känna skillnad, eftersom ”knackningarna” lugnar ner kroppen och minskar utsöndringen av stresshormoner.

Jag är själv ett levande exempel på hur effektivt EFT kan vara och det är nästan så att jag kan dela in mitt liv i ”före och efter EFT”: Förut var jag flygrädd, mörkrädd, rädd för att bli sjösjuk, rädd för spindlar, getingar och att tala inför publik, till och med rädd för att vara rädd…

För mig var det en enorm lättnad att kunna ”knacka bort” rädslorna och äntligen känna mig fri och slippa de begränsningar som jag kände när jag inte vågade göra saker som jag tyckte om, t.ex. att resa och att kunna äta glass utomhus även om det fanns getingar i närheten.

*EFT är en förkortning av Emotional Freedom Techniques.

Susannes första bok ”EFT – Nyckeln till verklig frihet” publicerades 2012 som del av hennes yrke som EFT-terapeut och livscoach. 

När visste du att du ville publicera en bok? Hur gick du tillväga med publiceringsprocessen?

Direkt när jag upptäckte att det inte fanns någon instruktionsbok på svenska! Då bestämde jag att jag skulle skriva exakt den bok som jag själv skulle vilja ha, en enkel, tydlig och pedagogisk instruktionsbok. En grundläggande bok som bara innehöll det som behövdes för att lära sig EFT och det skulle vara tydliga steg för steg bilder som man bara kunde följa efter.

Jag har gett ut två EFT-böcker med BoD och båda böckerna tog – lite symboliskt – nio månader, från idé till utgivning. Jag hade en ganska klar bild över hur böckerna skulle utformas så jag har skrivit och fotograferat allt själv, sedan hjälpte familjen till med korrekturläsning och diverse synpunkter. Båda mina barn har gått Bild- och forminriktning på gymnasiet så de fick göra omslagen till böckerna, dottern till första boken och sonen till den andra.

Bild

Författaren

Susanne Nilsjö arbetar som EFT-terapeut och livscoach.
Hon är utbildad i flera olika EFT/terapimetoder och även i META-medicin. Hon arbetar i Stockholm med omnejd, men erbjuder även EFT-behandlingar via telefon och Skype.

Susanne är också författare till böckerna "EFT – Nyckeln till verklig frihet" och "Nya EFT-Boken". Det är praktiska och pedagogiska instruktionsböcker, som innehåller tydliga steg-för-steg bilder så att läsaren kan börja använda EFT direkt, utan några förkunskaper.

Till Susannes hemsida

EFT-coachen på Facebook

Nischteman har visat sig att vara populära inom egenutgivning. Känner du att egenutgivning var ett bra val?

Det finns ju traditionella bokförlag för nischteman, men jag tror inte att det är helt lätt att få en bok publicerad där om man inte redan är en etablerad författare eller känd på annat vis. Och tanken på att skriva en bok och sedan skicka runt den till olika förlag för att sedan hålla tummarna i flera månader för att någon skulle vilja ge ut den (förhoppningsvis utan en massa ändringar) kändes inte så lockande.

Jag ville bestämma själv över bokens utformning och prissättning och jag ville att den skulle ges ut direkt när den var färdig, så för mig var egenutgivning ett självklart val och BoD var det förlag som passade mig bäst och det valet har jag aldrig ångrat. Dessutom är det ett stort plus med print on demand eftersom det är ett mer miljövänligt alternativ, utan onödigt resursslöseri.

Dina böcker har sålt bra: Vad har du gjort för att nå din målgrupp? Finns det något som har fungerat speciellt bra?

Jag har försökt att finnas där min målgrupp finns, t.ex. på hälsomässor och andra mässor där jag och mina kollegor kunnat visa hur vi jobbar och på så vis skapat ett intresse för det vi gör (och för mina böcker!). Då och då säljer jag böcker via min hemsida, det brukar jag planera i förväg och gärna i samband med någon mässa eller annat evenemang som lockar besökare till hemsidan eller Facebook-sidan.

För det mesta informerar jag om försäljningar m.m. på Facebook, eftersom det är ett forum som arbetar snabbt och når ut till väldigt många på kort tid.

Facebook är verkligen en bra kanal för mig och jag är med i ett par grupper där som bara handlar om EFT. Där kan jag skriva inlägg, användbara saker som min målgrupp har glädje av och som också lockar dem att klicka sig vidare till min hemsida eller Facebook-sida, där det också finns information om mina böcker. Över huvud taget så är det viktigt att skapa ett intresse för produkten (EFT i mitt fall) sedan hittar de som är intresserade ofta det de söker på nätet. T.ex. om någon vill ha en bok om EFT och söker efter det på Adlibris, så kommer mina böcker upp på första sidan och då är det förhoppningsvis en av dem som de väljer.

Ibland ger jag bort böcker gratis, t.ex. till kollegor som sedan tipsar sina kunder om böckerna och ibland köper de in ett eget lager för att sälja vidare själva. Men det som fungerar bäst är nog mässorna ändå, speciellt när man får möjlighet att demonstrera metoden och sälja böcker i direkt anslutning till det.

Vad är det viktigaste som en egenutgivare med en nischtitel borde göra i marknadsföringsväg?

Hmm… gå en kurs i marknadsföring kanske? Nej, skämt åsido, det viktigaste är att synas i rätt sammanhang, både fysiskt och digitalt. Eftersom det mesta man gör kommer tillbaka på ett eller annat sätt, både gott och ont, så brukar jag använda mig av ”omvänd marknadsföring”. När mina kollegor har kurser eller föredrag m.m. så delar jag deras information och marknadsför dem på mina sidor, och sedan gör de samma sak för mig, vilket innebär att jag når ut till deras kunder också –  som alla hör till min målgrupp!

Läs mer om att publicera nischtitlar här.