Nå dina läsare genom sociala medier

Nå dina läsare genom sociala medier

Vet du hur du använder sociala medier på bästa möjliga sätt i sammanhang med ditt författarskap? Författaren och kommunikationsrådgivaren Abelone Glahn ger dig nyttiga tips för att bli mer effektiv och trovärdig i din kommunikation.

Sociala medier kan vara författarens bästa vän. Genom de sociala kanalerna kan du komma väldigt nära läsarna – och likaså ger du läsaren närhet till författaren. Det fysiska mötet kan ersättas med en virtuell bekantskap som också ger möjligheten att skapa ett livslångt förhållande. Ännu viktigare är att läsaren har möjligheten att följa dig och ditt författarskap under en längre period som en del av en dedikerad läsarkrets.

Med dina inlägg, bilder och videos deltar du i samtalen som läsarkretsen för på nätet, både med dig som författare men också med andra läsare samt potentiella läsare. Genom dessa samtal består förbindelser som kan bli lika starka som fysiska möten.

Förbered samtalen

Det krävs dock förståelse för virtuella samtal: du ska berätta, dela och vara närvarande, inte bara sälja. I ett virtuellt samtal gäller det att presentera sig själv precis som man skulle göra vid ett fysiskt möte. För en författare kan det vara avgörande att skapa intresse för böckerna och göra dem inbjudande men samtidigt vara autentisk och trovärdig på sina profiler.

Här ger jag några goda råd till tre plattformar och avrundar med ett fjärde tips på hur du kan skapa en långvarig kontakt genom givande samtal.

Bild

Författaren

Abelone Glahn är journalist, kommunikationsrådgivare och författare till många böcker som hon har publicerat i eget förlag. Hennes senaste bok handlar om att marknadsföra sitt författarskap på sociala medier och utges i sommaren 2016.

Mer information hittar du på Abelones hemsida (på danska)

1. Var enkel att hitta

Köp en domän för antingen ditt författarnamn www.författarnamn.se eller bokens titel www.bokenstitel.se och skapa en hemsida/blogg där. På din egen hemsida kan du informera dina (kommande) fans om dina böcker, dig själv, om författarskapet i allmänhet samt skriva aktuella inlägg i bloggen som förstärker läsarnas känsla av att komma närmare ditt författarskap. Blogginläggen kan du dela i sociala medier och därmed nå dina läsare på många olika plattformar. Läsarna kan kommentera på dina blogginlägg och på så sätt kan du komma i närkontakt med dina läsare på en sida som du själv äger och bestämmer över (i motsättning till profilerna i sociala medier).

På lång sikt kan det vara klokt att köpa ditt författarnamn som domän i och med att du förmodligen kommer att skriva fler böcker och då är det helheten som läsarna vill följa: dig som person, som författare, dina skrivprocesser, din genre och alla dina böcker – inte bara den första. Men det kan vara en idé att även köpa domänen för bokens titel och lägga upp alla detaljer om just denna bok och skrivprocessen där. Huvudsaken är att du har en hemsida som är din egen och där läsaren alltid kan hitta basinformationer utan att gå igenom massor med enkla sökträffar på olika sidor eller plattformar för att hitta vad de är ute efter. Kom också ihåg att inte alla är med i sociala medier.

2. Upprätthåll ett virtuellt visitkort på LinkedIn

Business-nätverket LinkedIn är det närmaste du kan komma en hemsida eller ett virtuellt visitkort om du inte orkar göra en egen hemsida. Med nästan 450 miljoner användare i hela världen (maj 2016) är det den västliga världens förande plattform som för många fungerar som ett CV och som författare kan använda i stort sett på samma sätt. Eftersom LinkedIn används av så många kommer en Google-sökning på ditt namn med stor säkerhet visa din LinkedIn-profil högst upp, även om dina läsare själva inte nödvändigtvis använder plattformen. På grund av trovärdigheten som LinkedIn har lönar det sig att ha en profil här som du uppdaterar regelbundet.

Dina böcker och ditt författarskap kan du tydliggöra på LinkedIn på många sätt:

  1. Använd din fackbok som profilbild såsom stresscoachen Camila Pearl gör med sin bok om stress och musikern Peter Abrahamsen gör med biografin som jag har skrivit om honom. Det ska dock vara ett porträtt på bokens framsida, annars bryter det mot LinkedIns regler.
  2. Lägg till en beskrivande illustration såsom omslagsbilden bakom ditt profilfoto. Det kan vara ditt omslag (eller flera), eller t.ex. en bild som har att göra med genren och som skapar associationer hos dina läsare. Bilden ska lägga till en visuell vinkel på ditt författarskap. Vissa författare väljer att använda samma bilder även på andra sociala medier för att stärka igenkänningsfaktorn över flera plattformar.
  3. Fyll fliken ”Publications” med en beskrivelse av innehållet på dina böcker, inte bara titlarna. Varje ord som du skriver blir sökbar och kan göra att du blir inbjuden som nästa föreläsare till ett evenemang med ditt tema.
  4. Synliggör dina produktioner, såsom Jan Felland gör med såväl bokutdrag och andra fysiska manifestationer av sina många publikationer.

3. Ta hand om dina följare på Facebook

Du kan upprätta en privat PROFIL som författarprofil och du kan lägga till en funktion som gör att fans kan följa dig utan att vara vän med dig. Om du i Facebooks ögon får ”för många” vänner kan det dock vara att Facebook anser dig att vara en offentlig person och ber dig att skapa en författarSIDA. Använd inte din privata profil för kommersiella skäl, såsom att sälja din bok, eftersom det är mot Facebooks regler och din profil kan stängas.

En författarSIDA ger dig mer spelrum: du kan t.ex. promota dina inlägg mot betalning, du får insyn på sidans statistik och du kan skapa annonskampanjer. Du kan också lägga till en köp-knapp som innehåller en länk till bokhandeln.

Du kan också skapa en sida för din bok men kom ihåg att uppdatera sidan även efter att boken har publicerats och du kanske redan är i gång med din nästa bok.

Det finns även en tredje möjlighet, nämligen att du i stället för att knyta läsarna an till dig som person väljer att driva en GRUPP som är i förhållande till din boks tema. Att driva en grupp tar tid – men samtidigt har du direkt tillgång till kärngruppen av dina läsare.

Om du vill ”se fin ut” på Facebook kan du använda omslagsbilden som nämnt i samband med LinkedIn. Personligen ändrar jag dock hellre min profilbild ofta för att det registreras av Facebook som en uppdatering och därmed visas i flödet hos följare. Din profilbild kan vara bokomslaget men jag rekommenderar att ta professionella författarporträtt på dig själv som du kan använda i social medier. Kom ihåg att fylla i din ”Om-sida” – här kan du länka till din hemsida/blogg, ge några basinformation och kanske även det planerade release-datumet på din nästa bok, och inte minst lägga till vart boken kan förbeställas.

4. Sprida din kännedom genom nätverkets nätverk

Meningen med sociala medier är ju att din kännedom som författare sprids genom dina nätverk vidare till dina följares nätverk – men endast om du postar inlägg som dina följare vill dela med sitt nätverk. Så fort du har ett utkast till omslaget kan du posta det, inte minst för att höra om reaktionerna på det är positiva bland dina följare. Berätta regelbundet om din skrivprocess, fråga dina fans om åsikter till en bestämd händelse i boken och visa att du känner ämnesområdet av din fackbok genom att dela viktiga länkar till artiklar som följarna kan få nytta av. Lägg till en bild eller en video eftersom visuella element gärna delas.

Långvarig kontakt: Sociala medierna är inte en plats där du enbart står med din megafon och ropar ut ditt budskap, säljer dina böcker och gör reklam för dig som författare. En sådan röst kan många snabbt tröttna på. Föreställ dig att möta en sådan författare i verkligheten – inom loppet av några minuter mår du ju illa av att bli påträngd på det sättet. Med andra ord: Om du som författare vill få en förbindelse med dina läsare ska du möta dem där de finns, även i sociala medier, som om du skulle möta dem fysiskt. Var trovärdig – var dig själv!

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>