Torbjörns och Sannas fritidsintresse blev en bok!

Torbjörns och Sannas fritidsintresse blev en bok!

Vilka är egentligen våra författare? Och hur kan de inspirera dig att våga skriva en bok om det som du brinner för? Torbjörn Lagerwalls och Sanna Ohlanders historia kanske hjälper dig på vägen? De skrev en bok om sitt stora fritidsintresse, för att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Författarna är sedan flera år hängivna husbilsåkare och tillbringar så mycket tid som möjligt i sin husbil. Att känna frihet och vara nära naturen på ett väldigt flexibelt och fritt sätt är något som många av oss drömmer om. Torbjörn och Sanna hade ingen tidigare erfarenhet av vare sig husbil, husvagn eller camping när de blev husbilsägare. Då önskade de att det funnits en handbok, en guide, att kunna ta hjälp av. Det uppstår många situationer, funderingar, frågor och problem när man är nybliven husbilsägare och som man inte riktigt vet hur man hanterar på bästa sätt. De har nu samlat på sig många års erfarenhet och kunskap. Därför bestämde de sig för att dela dessa med andra husbilsentusiaster, genom att ge dem en guidebok.

Tack vare egenutgivning kan alla ge ut sin egen bok professionellt i bokhandeln. Resultatet är demokratisering av förlags-branschen som erbjuder läsarna ett brett sortiment av böcker, även när det gäller nischade titlar som annars kanske aldrig når bokhandlarna. Torbjörns och Sannas bok är just en nischad titel, eftersom den riktar sig till en viss målgrupp. Samtidigt är det en bok som tilltalar många som drömmer om den frihet en husbil kan ge dig.

Har du funderat på att skriva om ditt intresse, passion, din kunskap eller erfarenhet?

Marknadsföringen av boken

Den största utmaningen för egenutgivare är att nå ut till läsaren. Därför är marknadsföring av boken otroligt viktig. Det gäller att nå ut till just din målgrupp och hur gör du det bäst? Framgång och försäljning kommer oftast inte av sig själv utan du som författare kan göra väldigt mycket för att nå ut till dina läsare. Det som är viktigt för att nå ut med din bok är att vara aktiv i sociala medier, synas i press och media, vara med på olika litterära event, mässor och föreläsningar. Om du har en nischad titel, som just denna är, så försök att bygga upp en bra kontakt med föreningar, klubbar och forum inom just din boks intressegrupp.

Sanna och Torbjörn har skapat webbsidan Husbilsboken som de alltid kan hänvisa till för att väcka intresse bland sina läsare. Förutom deras egna webbsida är de aktiva på Instagram där de ger sina följare tips och råd.

Att ”nätverka” som författare är otroligt viktigt för att på så vis komma i kontakt med sin målgrupp och eventuella samarbetspartner. Sanna och Torbjörn blev t.ex. inbjudna av Forsbergs Fritidscenter i Stockholm, där de höll en presentation om Husbilsboken för andra nya husbilsägare och svarade på deras frågor. Sanna jobbar annars som matkreatör och under kvällen lagade hon till ett smakprov och bjöd på. 

Då de levererar en del reportage till Mediapress, som ger ut ”Husbil & Husvagn” och tidningen ”På väg”, har de haft möjlighet att vara synliga med boken i deras monter på mässor. De var med som utställare på mässan ”Elmia Husvagn Husbil 2018″ i Jönköping och på Caravan Stockholmsmässan. Sådana mässor är absolut rätt plats för Sanna och Torbjörn eftersom man där når alla som intresserar sig för camping, husbilar, husvagnar och det mobila livet.

Sanna och Torbjörn organiserade även en bokrelease i sin ateljé, där de satte upp bilder från boken, presenterade boken och sålde den på plats. Eftersom Sanna och Torbjörn tycker mycket om att skriva när de är ute med husbilen delar de gärna med sig av sina upplevelser. Därför arbetar de ofta när de är på resande fot och levererar regelbundet resereportage till olika branschtidningar. Nedan delar de med sig av en del underbara foton från sina resor.

0699_1500

Så här gick deras bokutgivning till:

Eftersom ni är två, hur planerade ni boken och bokutgivningen ihop?
”Vi är vana vid att arbeta tillsammans, så för oss var det enkelt att fördela arbetet sinsemellan. Själva bokutgivningen var enkel då vi redan från start var fast beslutna om vilket datum vi ville släppa boken. Vi jobbade med manuset i perioder under ett års tid. Vi skrev större delen av boken när vi befann oss på Lofoten. Det är enklare att fokusera på en sak när man är borta från den vanliga vardagen, så vi åkte iväg för att skriva färdigt boken på en annan ort.

Vilka fördelar ser ni med att ge ut er bok själva?
”Fördelarna är många. En av dem är att vi hade en klar bild över vad boken skulle innehålla och vilken målgrupp den hade. Kombinationen av en snäv målgrupp och friheten att kunna arbeta med helt eget material gjorde att vi valde att ge ut boken själva. Vi valde att ge ut boken som bok och e-bok, för att det ger läsaren möjlighet att välja själv vilket format som passar bäst.”

Vad var målet med boken?
”Helt och hållet att hjälpa andra nya husbilsägare då vi själva saknade den här typen av bok när vi skaffade husbil.”

Finns det något speciellt moment som ni inte kommer att glömma?
”Ögonblicket när vi tryckte på Skicka-knappen och det inte fanns någon återvändo!”

Vad är det viktigaste som en egenutgivare borde göra eller planera i marknadsföringsväg?
”Man bör alltid ha en hemsida och finnas i sociala medier på ett eller annat vis. Detta har vi valt att göra. Övrig marknadsföring har mer kommit som förfrågningar från branschen än från oss själva.”

Bokens omslag spelar en viktig roll i läsarens köpbeslut. Har ni designat omslaget själva?
”Ja, vi har ett stort bildmaterial och erfarenhet från formgivning och har därför valt att göra hela denna del själva”

Fick ni hjälp med korrekturläsning och språkgranskning?
”Ja, en god vän som är erfaren journalist lusläste allt material för oss.”

När ni nu ser tillbaka på bokprojektet, vad skulle ni ha gjort annorlunda?
”Inget, vi är supernöjda!”

Vilka tips vill ni ge andra författare som bestämmer sig för egenutgivning? Vad är viktigt att tänka på när man ger ut sin bok själv?
”För det första måste man vara kritisk. Är man osäker på språket bör man ta hjälp. Samma sak gällande formgivning. Är det en fackbok, var medveten om vilken målgrupp du vill nå. Annars, bara kör!”

Bild

Torbjörn Lagerwall

Fotograf och grafisk formgivare. Jobbar till vardags med kommersiell fotografi i studion i Malmö. Entusiastisk husbilsåkare som alltid har kameran med på resorna.

Mer information på Torbjörns webbsida och Instagram.

Bild

Sanna Ohlander

Mat- och måltidskreatör, projektledare och skribent. Jobbar till vardags i sin matstudio i Malmö. Älskar husbilslivet och njuter av utmaningen i att laga mat i ett litet kök. Pennan och stekpanna är ständigt närvarande på resorna.

Mer information på Sannas webbsida och på Instagram.


Är boken något för dig?

Kanske du är en entusiastisk husbilsägare eller funderar på att köpa en husbil? Då passar denna boken dig perfekt och du hittar den i BoD:s bokshop!

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>