Tips på en framgångsrik författarwebbsajt, del 1

Tips på en framgångsrik författarwebbsajt, del 1

Den egna hemsidan är ett viktigt verktyg för marknadsföringen. Vi samlat några tips som du kan dra fördel av.

Allmänt, Egenutgivning | Vera Wunderlich

1. Basinformation

Ju klarare och tydligare designen och strukturen av din hemsida är, desto troligare kommer besökaren stanna på din sida och intressera sig för dess innehåll. Led besökaren dit där den viktiga informationen finns. Om du vill bygga en fangrupp, kan du t.ex. placera anmälningsformuläret för din mejllista på en synlig plats på startsidan. Vill du sälja dina böcker genom din egen nätbokhandel? Då borde det komma fram tydligt att detta är möjligt på din hemsida, bl.a. genom en varukorg. Tumregeln: Göra allt tillgängligt med så få klickningar som möjligt. Tänk på att formulera korta och informativa meningar och texter. Det finns olika Content Management-system, som gör ditt liv mycket enklare och som bjuder på många välbehövda funktioner. Vissa är enkla att använda, andra kräver en längre inlärningsperiod. För att du som författare ska kunna koncentrera dig på det viktigaste – att skriva – vill vi presentera Jimdo. Det finns inget system i världen som är så lätthanterligt, och som innehåller allt man behöver för en bra författarhemsida, som Jimdo.

Ditt visitkort på nätet: Hemsidan är ett centralt marknadsföringsinstrument för varje författare. Med Jimdo och BoD:s startsida är det enkelt att skapa en egen författarwebbsajt!

Innan du börjar bygga din författarwebbsajt borde du fundera på dina mål. Tänk på vad du vill presentera och vad du vill lägga fokusen på, t.ex. försäljningen av din bok. Upplägget av hemsidan beror på vad ditt mål är, men tipsen som vi ger dig nedan gäller för alla slags hemsidor.

Det är bara att sätta igång! Med Jimdo kan du välja bland olika layout-element, fonter, färger osv. Dina möjligheter är obegränsade. 

2. Innehållet

 

Startsidan

Presentera dig och dina böcker kort på startsidan. Helst med en bra och intressant bild på dig själv. Berätta för läsarna i vilken genre du skriver för att de ska veta på en gång vad sidan handlar om. Det är bra att lägga till information om hela innehållet, t.ex. med korta teaser-texter som länkar till vidare undersidor.

Om mig

Skriv om vem du är – var kreativ, överraskande, berätta en historia. Och tänk på att använda ett högkvalitativt och fint foto på dig själv. Om du inte har ett bra foto, kan du lämna bort det. Mer om det finns under punkt ”3. Design” i avsnittet Bilder.

Böcker

Presentera dina böcker som du hittills gett ut och länka till de undersidor som innehåller mer information. Om du säljer böckerna via din hemsida kan du lägga till möjligheten att köpa boken här. Presentera din bok med en stor bild på omslaget, en titel och en intressant beskrivning. Glöm inte bibliografiska uppgifter! För många läsare är det intressant att veta om boken är inbunden eller ett mjukband, hur många sidor boken innehåller och vad den kostar. Om du säljer boken via hemsidan är det smart att lägga till läsprov och några recensioner, om det redan finns.

Press

Här kan du lägga till bilder och information om dig och boken som t.ex. journalister kan ladda ner för recensioner.

Kontakt

Du borde ge dina läsare möjligheten att kontakta dig. På din Jimdo-hemsida kan du skapa ett kontaktformulär på några få steg.

Allmänn information

På vissa sidlayouter finns det en meny i höger- eller vänsterkolumnen, på andra finns en footer längst ner på sidan. Här kan du placera social media-länkar, anmälningslänk för din mailinglista, en knapp för kontakt m.m.

Bild

Skapa ett eget färgkoncept för ditt tema. Ett bra verktyg är t.ex. Adobe Color. Du borde inte blanda ihop konkurrerande färger (t.ex. två väldigt lysande toner). Rött på blått flimrar – det är alltså ingen bra kombination. Använd kompletterande färger, helst två olika, därav den ena färgen är ”smutsig” och den andra ”fräsch”. Allt annat kan skapas i svart och vitt. Om du är osäker på vilka färger som passar till varandra kan du välja en grundfärg och arbeta med kontraster.

3. Design

En snygg design är inte bara fin att se på, den ser också till att besökarna stannar på din sida. Den väcker intresse och förtroende för dig och dina böcker.

Text och typografi

Läsbarheten är det viktigaste. Tänk på att använda tydliga och enkla stilsorter – koncentrera dig på fonter utan seriffer och använd inga display-fonts. Använd aldrig fler än två stilsorter! Om du använder två olika så använd helst en med och en utan seriffer. Den serifflösa stilsorten för t.ex. rubriker, den med seriffer för texten. Jimdo har ett stort urval av Google Fonts som är förhandsinställda och fria att använda.

Välj hellre en font som är något för stor eftersom det även finns användare som läser din sida på mobilen. Ett passande radavstånd är också viktigt, helst 140 % eller 150 %.

Tänk även på kontrasten mellan elementen. En stor rubrik ska verkligen vara stor och fet text verkligen fet – starka kontraster gör sidan intressant och samtidigt bjuder de på en bra översikt över innehållet.

För struktureringen av hemsidan använd rubrikerna H1 till H3 – på undersidor borde du dock använda rubriken H1 bara en gång.

Bilder

Bilder ska framförallt väcka känslor. Därför ska de vara av hög kvalité – använd hellre inga bilder alls än sådana med dålig kvalité. Det finns nog inget värre på en hemsida än dåliga bilder, som inte väcker förtroende hos läsaren. Tänk att din hemsida ska spegla dina verk! Använd en fotograf för ditt författarporträtt och produktbilder, det lönar sig.

Om du använder bilder från en bilddatabas kontrollera noga om de utvalda bilderna får användas för ditt ändamål. Var också sparsam med bilder ur databasen. Bilder på just dina produkter och som har med temat i dina böcker att göra fungerar bäst.