Tips på en framgångsrik författarwebbsajt, del 2

Tips på en framgångsrik författarwebbsajt, del 2

I den andra delen i serien om framställning av en egen hemsida lär du dig mer om användbarhet, funktioner för bokshoppen och sociala medier, sökmotoroptimering samt online-marketing.

Allmänt, Marknadsföring | Vera Wunderlich

4. Användbarhet

Målet är att övertyga besökaren inom 0,1 sekunder om att din hemsida är det som letas efter. Berätta därför på en gång vad besökaren kan hitta på din sida (t.ex. genom att nämna din genre) och visa var informationen finns. Det gör du genom en enkel och tydlig sidnavigering. All information på din hemsida ska vara tillgänglig genom bara några få klickningar.

Om möjligt, lägg till så kallade Call to action-element såsom formulär för nyhetsbrevanmälning eller länkar som leder till kontaktformuläret eller läsprov.

Även här gäller: Less is more!

5. Bokshop

Några tips när du säljer dina böcker på webbsajten:

  • Använd bilder som är unika, passar till ämnet och väcker intresset.
  • Varukorgen ska synas på sidan hela tiden, t.ex. i övre delen. Symbolen på varukorgen visar på en gång att det finns något att köpa.
  • Visa recensioner! Positiv feedback från andra läsare väcker intresse och förstärker förtroendet. Du kan dela med dig av dina recensioner på flera ställen.
  • Håll beställningsformuläret så kort som möjligt och be beställaren att fylla i bara det nödvändigaste. Fundera på vilken information i formuläret som är obligatorisk. I princip räcker ett namn och en e-postadress, resten kan du fråga efter per e-post. Det är kanske tidskrävande men höjer eventuellt försäljningarna, eftersom kunden kan beställa snabbt utan att fylla i krångliga formulär!
  • Ge köparen så många betalningsmöjligheter som du kan. T.ex. Jimdo erbjuder många olika och det är enkelt att ansluta fler genom externa tjänsteleverantörer.

6. Bygg en läsarkrets med webbsajten och sociala medier

Många författare tycker att deras e-postlista är det viktigaste marknadsföringsmedlet. Alla dina trofasta och relevanta fans är samlade här och de kommer mycket troligare att köpa din nya bok än de som du når genom sociala medier. Det är alltså viktigt att bygga en omfattande e-postlista. Använd din webbsajt för det! Implementera ett anmälningsformulär som syns hela tiden, t.ex. längst ner på sidan.

Jimdo erbjuder inget program för utskicket av nyhetsbrev, men du kan använda andra tjänster för det som t.ex. mailchimp.com eller getanewsletter.com. Du kan binda in båda på din webbsajt och de bjuder på alla funktioner som du behöver för marknadsföring med e-post.

Övertyga webbsajtens besökare om att det lönar sig att lägga till sig på din e-postlista! Lista alla fördelar och nyttan som de får av det. Medlemmar i din e-postlista kan bl.a. få exklusiv information, kampanjpriser, delta i tävlingar/utlottningar, gratisexemplar av e-boken för en kort tid, delta i omslagsutformningen osv.

Självklart kan du även binda in dina profiler i sociala medier på din hemsida. Detta rekommenderas dock endast om du verkligen är aktiv i sociala medier och uppdaterar dina profiler regelbundet. När besökaren klickar på en länk kommer han att ledas bort från din hemsida och om du inte kan övertyga med din profil som läsaren hittar är det troligt att han inte kommer tillbaka till din hemsida utan fortsätter surfa på plattformen.

Du borde i varje fall lägga till delningsfunktioner på din hemsida, så att besökare kan dela dina innehåll i sociala medier – även om du inte skulle vara aktiv där.

7. så hittas du av läsare: Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering (SEO) är ett brett område, därför listar vi bara några grundläggande tips:

  • Hitta ditt viktigaste nyckelord (som även kann bestå av flera ord).
  • Testa nyckelordet för relevans. Det kan du t.ex. göra med verktyget Google Keyword Planer. I verktyget kan du se i vilken format ditt nyckelord har mest relevans och anpassa nyckelordet allt eftersom (t.ex. omformulera, lägga till eller byta ut ord osv.). Tumregeln: ett högt antal sökningar med så lite konkurrens som möjligt.
  • Hitta ytterligare nyckelord för undersidor och placera dem som beskrivits ovan.

Ditt nyckelord borde användas på din hemsida på följande ställen:

  • Sidhuvud
  • Innehållsbeskrivning
  • Rubrik (H1)
  • I första textavsnittet
  • Som alternativtext i en bild

 

  • Använd Jimdo – Ranking Coach! Ranking coach är ett enkelt SEO-verktyg som hjälper dig till framgång. Det är enkelt och billigt att inbinda verktyget på din sida.

Exempel på en annons som visas i samband med BoD:s internetmarknadsföringstjänst.

8. internetmarknadsföring

Med internetmarknadsföring kan du nå ett stort antal möjliga läsare med liten budget. BoD erbjuder sina författare internetmarknadsföring i form av banner-annonser. Det betyder att din annons visas på relevanta webbsidor i fyra veckor. Genom att klicka på annonsen kommer läsaren ledas vidare till BoD:s bokshop och din bok.

Ett intressant alternativ är även Googles så kallade remarketing-kampanj för att nå tidigare webbplatsbesökare. Då visas en annons-banner till besökare som redan har varit på din hemsida för att påminnas om din bok. Du kan även annonsera på Facebook och bestämma själv vilken målgrupp annonsen visas till.

Första delen av bloggserien hittar du här.

Vi önskar dig lycka till med din egen webbsajt!

  1. Gun-Inger Arvidsson den 23.08.2018, 13:00 :

    Vill enbart tacka för all information jag fått här.
    Även tacka för all hjälp jag fått med mina första böcker.
    Er personal är fantastiska vilket tålamod de har.
    Många rosor är de värda Vanessa och Linda.
    Önskar fin senhöst.
    Gun-Inger

  2. Gun-Inger Arvidsson den 18.11.2018, 19:33 :

    Tack tack Maria för allt du har fått hjälpa mig med när vi spårade ur med Rälsbussen men nu går den på rätt spår ….underbart det. Jag önskar dig allt gott i fortsättningen. Tack tack.

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>