Skriva en bok: Avslutsfasen (4/4)

Skriva en bok: Avslutsfasen (4/4)

Jeanette Niemi är skrivarcoach och visar hur man som författare kan dela upp sitt arbete i mindre delar för att ta sig igenom hela långa skrivprocessen. Ta del av hennes tips och råd!

Allmänt, Egenutgivning, Tips | Linda Reumann

Hon inspirerar och delar med sig av sin kunskap om kreativt skrivande genom kurserna på Kreationslotsen och är diplomerad skrivarcoach och webbredaktör. Hon hjälper författare med att skriva, överkomma sina motstånd, hitta skrivglädje och förverkliga sina böcker. Följ Jeanette i hennes serie på fyra delar där hon berättar om de olika fyra faserna i skrivprocessen; förberedelsefasen, den kreativa fasen, redigeringsfasen och avslutsfasen.

För dig som vill inspireras och lära dig mer om skrivandet och vad det innebär att ha ett skrivande liv så är hennes råd guld värda.

 

Att publicera din bok

När ditt manusutkast är färdigredigerat så är det dags att färdigställa boken och göra den nåbar för andra. Det kan naturligtvis röra sig över faserna och du kan börja fundera på det här tidigare i processen, så att du är mer beredd. (Läs gärna vidare om de andra faserna i del 1del 2 & del 3) Men det är nu först du har en text som är tillräckligt genomgången för att publicera. Det är nu du ska kontakta förlag eller välja publiceringstjänst. Det är dags att skriva följebrev, boken ska korrektur-läsas, sättas och tryckas. Planera releasefest, marknadsföring, försäljning etc. är aktiviteter som hör till.

Publiceringsval
Ska du ge ut boken själv eller skicka till förlag? Idag finns det många enkla publiceringsalternativ, det är möjligt för alla att ge ut sin bok. Du behöver inte passera ett förlags godkännande, trycka mer än enstaka exemplar eller investera stora summor. BoD är ett exempel på en partner i detta. Många söker sig till förlagen för att de har mer resurser och för att man inte vill sälja och marknadsföra sin bok själv. Det är inte hela sanningen, du behöver ofta göra det arbetet själv ändå och även investera en del ekonomiskt även i förlagen då det numer finns många mindre aktörer på marknaden som erbjuder dig att ge ut genom att ni samarbetar och delar på kostnaderna. Nu är också en bra tid att förbereda bilder på dig och boken, de behövs för att sprida nyheten om din bok.

Marknadsföring och lansering
Marknadsföringen börjar långt innan din bok är publicerad. Känn efter när det passar dig men som senast när du vet att boken kommer att bli publicerad. Fundera över din målgrupp och var de finns. Att marknadsföra på Facebook för en ung publik är sällan lönt, de finns på andra plattformar. Samla gärna adresser i en nyhetsbrevstjänst t.ex., skapa en författarsida på Facebook och starta en blogg. Kom ihåg att börja med de kanaler som du hinner med. En kanal fylls inte av sig själv och utan innehåll funkar det inte. Lansering och releasefest är förstås en viktig marknadsförings- och försäljningsaktivitet. Planera noga, bjud in relevanta gäster, signera böcker och fira din fantastiska resa!

Försäljning
Böcker har olika livslängd. När boken är ny är den som hetast – spinn på det! Börja sälja redan innan lansering. Låt dina läsare beställa sin böcker på förköp. Var inte rädd för att prata om din bok och ha en bild som berättar om din bok, ett kort för möten IRL och en digital bild för att dela på nätet.

Tomheten
Sist i ett projekt inträder ofta en fas av tomhet. Du har umgåtts mycket med ditt manus, dina karaktärer och nu ska du släppa det ifrån dig. Det kan ge en känsla av tomhet, sorg och rädsla. Rädsla om vad folk ska tycka, för att lämna ut sig själv och att man kommer att stå där med lång näsa och ingen vill köpa. Lugn. Det är helt i sin ordning. Du behöver ta hand om dig, vila och söka dig till sådant som du mår bra av. Du fortsätter att sälja och marknadsföra men släpper greppet om boken till dina läsare. Du kan nu börja se framåt också, dags att skriva nästa bok?

Detta är sista artikeln i skrivarskolan ”Skriva en bok” om de fyra faserna i skrivprocessen. Om du vill ha mer av mig bjussar jag på ”Skrivboosten – din fria utbildning” som kommer i din mejlbox var 14:e dag med artiklar, pepp och övning.
Varmt välkommen att anmäla dig!


LYCKA TILL – HÅLL SKRIVGLÄDJEN LEVANDE!

 

Är du intresserad av att läsa de andra delarna så klicka på länkarna nedanför:

Del 1

Del 2

Del 3

Bild

Jeanette Niemi

Jag älskar att möta skrivande människor. Jag möter dig där du befinner dig i skrivandet och jag hjälper dig från den första tanken om att skriva en bok till dess du har ett färdigt bokmanus att lämna till förlag eller tryck. Oavsett var du befinner dig i världen. Hjälper dig till skrivglädje, kunskap och att överkomma dina hinder genom skrivresor, distanskurser och handledning. Driver också podcasten Skrivradion, Skrivboosten – din fria utbildning och en blogg med massor av skrivtips.

Jeanette Niemi är skrivpedagog, professionell coach och författare. Utbildad inom kreativt skrivande, litteraturvetenskap och även utbildad personal- och beteende-vetare. Driver skrivpedagog.se för skrivpedagoger utbildade i Sverige. Böckerna hittar du på hemsidan och mer om det formella kan du läsa på LinkedIn.

  1. Mia Möller den 02.05.2018, 12:03 :

    Tack! Det har varit lärorikt att följa din serie här på bod.se!

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>