SÅ NÅR DU DINA LÄSARE

SÅ NÅR DU DINA LÄSARE

Den största utmaningen för egenutgivare är inte att ge ut boken, utan att nå ut. Det är inte helt lätt att göra sig hörd i bruset – men det finns mycket du kan göra för att din bok ska hitta sin väg till läsarna!

Johanna Wiman är utbildad journalist och arbetar som redaktör på tidningen Skriva. Hon har tidigare jobbat både på dagspress, på olika tidskrifter och som frilansjournalist.

Johanna har skrivit en bok med en ordentlig fördjupning om egenutgivning, eftersom många av tidningen Skrivas läsare är intresserade av att ge ut sin bok på egen hand. Möjligheten att publicera din egen bok har aldrig varit så stor som den är idag. Det är en inspirerande handbok som är heltäckande, lättläst, rik på handfasta råd och erbjuder en bred kunskap inom egenutgivning.

Här ger hon dig tips och råd angående marknadsföring och om hur du kan nå ut till dina läsare.

Text: Johanna Wiman

 

 

När jag skrev Ge ut din bok märkte jag snabbt att kapitlet om marknadsföring skulle bli det mest omfångsrika. Som egenutgivare är detta din största utmaning, men det är också här den största belöningen väntar – att bli läst, uppmärksammad och få kontakt med dina läsare.

Här är därför mina tio bästa råd till dig som vill nå ut med din berättelse

 

1. Börja tidigt. Att bygga ett författarskap tar tid, och om du siktar på att nå en stor läsekrets ska du absolut inte vänta med marknadsföringen till dess att boken är färdig. Istället ska det arbetet löpa som en röd tråd genom hela din bokutgivnings-process. Du som skriver en fackbok kan börja tänka marknadsföring redan på idéstadiet. Du som skriver skönlitterärt bör låta själva skrivandet ske i lugn och ro. Börja tänka marknadsföring ungefär då du går över till att fokusera på själva bokproduktionen.

2. Hitta din målgrupp. Du som skriver fackbok har förhoppningsvis haft en tydlig målgrupp för ögonen redan från början. För dig som skrivit ett skönlitterärt manus är det dags att hitta den nu! Fundera över vilka som kan tänkas vilja läsa din bok – var bor de, hur gamla är de, vad gör de, vilka vanor har de? – och försök sedan lista ut var du tror att de får information om nya böcker. Det är i de sammanhangen du ska synas!

3. Bygg din digitala plattform. Ska du synas på Facebook, Twitter, Instagram, genom en egen webbplats – eller överallt? I min bok går jag igenom hur du bygger upp en digital plattform som får dig att nå rätt människor, och som du kan underhålla och uppdatera med relevant innehåll.

4. Ge järnet för alla. Kom det bara fyra personer till ditt föredrag på det lokala biblioteket? Ge järnet för dem! Fyra nöjda läsare är fyra potentiella ambassadörer för din bok. Om var och en av dem berättar om ditt fängslande föredrag på lunchrasten nästa dag har du nått många, många fler.

5. Skaffa en kompisagent. Det är inte alltid bekvämt att lyfta fram sig själv, så om du har möjlighet – låt en vän skicka de där mailen till redaktörer, recensenter och lokala boklådor. Kanske kan du och en skrivande vän bli varandras PR-agenter? Överhuvudtaget är det klokt att hitta sammanhang och författarkollegor där ni kan marknadsföra varandras böcker.

6. Våga synas. Att lansera en bok är som gratis KBT för dig som inte tycker om att ta plats och synas. Själv nervositeten och vänj dig vid att tala om din bok i alla sammanhang. De som sitter i publiken är dina läsare – eller potentiella sådana – så fokusera på hur kul det faktiskt är att få träffa dem.

7. Gör en hisspitch. Hur beskriver du din bok om någon frågar? Formulera några fängslande meningar så att du aldrig missar chansen att berätta om din bok när du märker ett intresse.

8. Ha något att säga när du säger hej. Nätverka i all ära – som redaktör på Skriva har jag träffat otaliga författare som kommer fram och vill säga hej och lämna ett visitkort. Det är givetvis alltid trevligt, men leder sällan till något mer, för ett anonymt visitkort är inte särskilt lätt att förvandla till en konkret idé. Om du vill gå fram och knyta kontakt med någon: ha med dig en idé, ett förslag på samarbete eller en vass vinkel på ett tänkbart reportage. Och givetvis: din bok.

9. Lär dig de oskrivna reglerna. Om du till exempel vill att din bok ska synas i boklådornas hyllor finns det ett antal skrivna och oskrivna regler du behöver känna till. När jag inför arbetet med boken intervjuade inköpare på bland annat Akademibokhandeln och Adlibris, visade det sig att det finns mycket en egenutgivare kan göra för att maximera sina chanser. Att höra av sig vid rätt tidpunkt i sin egen process, och rätt tid på året – till exempel. Lär dig vad som gäller innan du tar kontakt!

10. Var uthållig. I dag är en boks livslängd kort – den hamnar snabbt i reahögarna. Som egenutgivare kan du dock marknadsföra din bok (till fullpris) så länge du själv vill och orkar, och det ger dig en uthållighet som de stora förlagen inte har. Utnyttja det!

Utdrag ur boken:

DITT FÖRFATTARMANIFEST

Skriv ner ditt eget författarmanifest och använd det när du ställs inför svåra val eller när du ska presentera dig själv i något sammanhang. Svara på följande frågor:

  • Vilka egenskaper vill du lyfta fram och förstärka i din roll som författare?
  • Hur manifesterar sig de egenskaperna i hur du är och i hur du skriver?
  • Vilka erfarenheter har gjort dig till den författare du är i dag?
  • Vad vill du säga med din bok?
  • Vad vill du inte prata om? Hur gör du för att undvika det?

Köp boken GE UT DIN BOK till ett rabatterat pris.

I samarbete med tidningen SKRIVA så får alla som anmäler sig till Egenutgivardagen köpa boken GE UT DIN BOK av Johanna Wiman till ett rabatterat pris.

Ange följande rabattkod ”BoD” i tidningen SKRIVA:s webbshop och 50 kr dras automatiskt av från fakturan.

skriva-tidningen-for-dig-som-skriver

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>