Lyckas nå ut i press och media

Lyckas nå ut i press och media

Tidningar, tidskrifter, radio, tv, bloggar och onlineforum får mängder av pressmeddelanden och nyhetstips. Hur kan du som egenutgivare nå ut till press och media och öka intresset för din bok?

När du äntligen har skrivit färdigt ditt manus, korrekturläst, språkgranskat, planerat bokutformning och design, så är det dags att planera din bokrelease. Om din bok omtalas i media blir den mer synlig för potentiella läsare och du når på så vis ut till en stor läsekrets. Sätt samman ett presskit med pressrelease/pressmeddelande, smakprov ur boken, omslagsbild, författarpresentation, pressbilder och recensioner från läsare. Tänk på att erbjuda bra bildmaterial (bokomslag, författarfoto etc.) med hög upplösning, som går enkelt att trycka ut på skrivaren. Kontakta och skicka ditt pressmaterial till media, bokbloggar och recensenter för att på så sätt väcka intresset för din bok. Här ger vi tips som kan hjälpa dig i ditt pressarbete.

Vem är din eller dina målgrupper?
Genom att kartlägga din målgrupp når du dina läsare på ett mer effektivt sätt. Fundera på vilka läsare som intresserar sig för din bok. Om du till exempel har skrivit  en bok om katter, så rikta dig i första hand till andra djur- och hundvänner. Fundera på hur du når dem; de kanske är medlemmar i olika slags djurföreningar och djurklubbar? De kanske är med i grupper på sociala medier som handlar just om katter. Var rör de sig? Förutom kattägare så finns det många andra som kan vara intresserade, såsom veterinärer, kattuppfödare, internationella föreningar för katttävlingar etc. Här kan du läsa mer om hur du definierar din målgrupp.

Koppla samman din bok med aktuella trender eller årstid!
Är din bok relaterad till aktuella medieämnen eller kanske till en viss årstid? En kokbok med fokus på grillad- eller lättare mat är intressantare för läsare på sommaren än på vintern. Däremot är efterfrågan på böcker som innehåller recept på pepparkakor, kokt skinka eller Janssons frestelse högre vid jultiden än någon annan tid på året. Fundera på om det finns vissa ämnen eller trender i bokens innehåll, som du kan använda för ditt pressarbete!

Tidning, magasin eller blogg: Vad passar bäst?
Genom vilka medier kommer du att nå dessa läsare bäst? Var rör sig just din målgrupp? Ger din dagstidning ibland råd och tips som kan vara relaterat till innehållet i din bok? Sök på internet efter någon lämplig tidskrift eller titta om du hittar tidningar och magasin i din närmaste affär. Det lönar sig också att ta hänsyn till olika webbsidor och bloggar som fokuserar sig på ditt ämne när du planerar ditt pressarbete. Skapa en lista på alla medier som kan tänkas intressera sig för dig och din bok, välj noggrant vilka redaktioner du ska kontakta och se till att mejla rätt person. Försök att att bli recenserad, intervjuad, omnämnd i en artikel eller synas i en annons. Annonser betalar du oftast för själv, men det kanske lönar sig att betala för en annons i en noga utvald tidning.

Det är viktigt att hitta rätt kontaktperson
Ta reda på vem som är ansvarig för bokrecensioner eller vem som är ansvarig för det ämne som din bok handlar om. Innan du skickar ditt presskit och material så bör du veta till vem du ska skicka det. Fundera igenom på hur du ska presentera dig och väcka intresset för att på så sätt få kontakt med rätt person utan att avslöja för mycket på en gång. Detta ökar chansen att ditt e-postmeddelande sedan också kommer att läsas.

Vad ska ett pressmeddelande innehålla?
Ett pressmeddelande ska ha en tydlig avsändare med adress och kontaktinformation för att mottagaren ska veta vem det kommer ifrån. Om du har en egen logotyp och webbadress så lägg till detta. För att journalister ska veta att ditt pressmeddelande är aktuellt, se till att datum alltid är med. Du bör ha en slagkraftig, attraktiv och lockande rubrik och en väl genomtänkt ingress. Ingressen bör vara skriven på 24 rader i fet stil och sammanfatta hela nyheten. Det som du tycker är viktigast att journalisten vet måste rymmas i ingressen. Rubrik och ingress ska kunna kopieras direkt av en nyhetsredaktion som vill göra en notis. Sedan kommer det som kallas brödtexten och det är själva artikelns innehåll. Ta gärna med citat så att du kopplar en person till din bokutgivning. Tänk på att journalister och redaktörer även behöver få information om pressmaterial och var de kan finna det.

Börja med lokala medier!
Din lokala dagstidning, veckotidning eller regionala radiostation är särskilt intresserade av saker som händer omkring i området och precis ”utanför dörren”. Tänk inte i första hand på de största medierna i Sverige utan börja med de som du har närmast. När du har fått deras uppmärksamhet så fortsätt att utvidga dina möjligheter och kontakter.

Ditt pressarbete leder till intervju
Kanske hör någon från en redaktion av sig till dig med fler frågor eller vill göra en intervju. Det är viktigt att du är öppen och flexibel för redaktionens förslag. På så sätt visar du dig positiv och samarbetsvillig. Att förbereda dig inför en intervju är en viktig del av arbetet. Fundera igenom vad du vill få sagt och låt gärna någon du känner prov-intervjua dig först. Fråga i förväg vad intervjun ska handla om, resultera i och om du ska bli fotograferad eller filmad. Det bästa är om du kan få frågorna i förväg. Det är extra viktigt om det är en livesänd intervju i radio eller tv, för där finns ingen möjlighet att göra korrekturer om du svarar fel. Tänk också på att inte ge komplexa förklaringar eller för långa svar utan håll dig till fakta och svara korrekt på de frågor som ställs. Fråga om du kan få ta del av resultatet innan det publiceras eller sänds, så att du kan upptäcka eventuella faktafel.

Använd läsarnas recensioner i din marknadsföring
Har någon skrivit en bra recension om din bok? Det är något varje författare vill ha eftersom du kan använda dig av den när du marknadsför din bok. Om du har en egen webbsida eller blogg så är recensioner något som du absolut bör ta med där. På så sätt väcker du intresset hos nya läsare och media. Ha även i åtanke att positiva recensioner på bokens omslag är ett effektivt marknadsföringsverktyg. Du har bara några sekunder på dig för att övertyga din köpare och då kan en bra recension från en välkänd tidning eller person spela en avgörande roll.

Bygg en relation med dina läsare
Att ha bra relationer till dina läsare skapar mer läsare! Det är roligt för dig som författare att få en personlig kontakt och det är spännande för dina läsare att lära känna dig som författare. Du bör arbeta med att bygga upp ditt författarnamn som ett varumärke. Att vara med på olika passande tillställningar är ett ypperligt tillfälle att komma i kontakt med din befintliga målgrupp och även hitta nya målgrupper. Du kan bemöta dina läsare genom att vara med på föreläsningar, event, boksigneringar, bokmässor och andra tillställningar inom bokbranschen. Vi ger dig tips på vad som händer i vårt avlånga land.


Lycka till med ditt pressarbete!


TIPS!

För alla författare som planerar ett målinriktat pressarbete för egen bokmarknadsföring, så stöder BoD dig genom att sända kostnadsfria recensionsexemplar till journalister och kända litteraturbloggare. Läs vidare här.

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>