Konsten att skriva en barnbok

Konsten att skriva en barnbok

När man skriver en barnbok är det bra att ha barn omkring sig eftersom de inspirerar dig som författare med sina funderingar, fantasier och kommentarer.

Allmänt, Egenutgivning, Tips | Linda Reumann

Kanske du alltid har drömt om att skriva en barnbok. Du har kanske en dröm om att bli en ny Astrid Lindgren, Martin Widmark eller J K Rowling. Många anser att det är enklare att skriva barnböcker än böcker till vuxna, men det finns många författare som varit duktiga på att att skriva böcker till vuxna men inte alls lyckats att skriva barnböcker. Hur skriver man en barnbok och vad bör man tänka på?

Försök att tänka från barnens perspektiv eftersom de inte alltid ser verkligheten som den är. På så vis kan man bättre förstå vad barn tycker om, funderar kring och vill lära sig mer om. Ett barn lever i nuet och tänker sällan på morgondagen. För barn är många situationer och upplevelser nya, vilket gör dem ivriga och nyfikna.

En barnberättelse fyller många funktioner; den kan roa barnen, utmana, upplysa eller svara på frågor. Många barnböcker har ett budskap som löper som en röd tråd genom hela boken.

Det är viktigt att bestämma i förväg för vilken åldersgrupp du skriver. Man delar upp barnböcker i bilderböcker: 0–3 år, 3–6 år och kapitelböcker: 6–9 år, 9–12 år, 12–15 år och så vidare. I bilderböcker uttrycker bilderna minst lika mycket information (eller mer) som texten. Får du hjälp av en illustratör är det viktigt att enas kring vad som ska förmedlas genom text och bild.

När det gäller texten behöver du, som barnboksförfattare, anpassa din stil och språknivå till barnläsaren. Ämnen ska också anpassas och ses ur barnets synvinkel. Man behöver ta hänsyn till barnets livserfarenhet och kunskap samt dess känslomässiga mognad. Ämne, språk och berättarteknik måste hänga ihop. Hur läskigt, barnsligt, gulligt eller vuxet kan man skriva för den ålder du tänkt dig?

Barn saknar den erfarenhet och associationer som vuxna har samlat genom livet, så tänk på att förklara enkelt och med bilder. Berättelsen bör vara berättad i rak kronologi. Bilderböcker är för de allra minsta och ju äldre barnen blir desto mera text är det i böckerna.

Ju yngre barnen är desto färre karaktärer ska finnas med i en berättelse. Ett vanligt nybörjarfel är att ha alldeles för många personer eller att stapla händelser på varandra.

För att få inspiration och komma igång med skrivandet kan man gå till biblioteket och vältra sig i barnböcker. Läs och lär av de redan etablerade författarna inom den åldersgrupp du vill skriva. Analysera hur de har byggt upp sin historia och hur karaktärerna gestaltas. Glöm inte bort dramaturgin! Även den enklaste barnhistoria följer en dramaturgisk kurva. Studera språket noggrant, hur långa kapitlen är och vad böckerna handlar om. Detta hjälper dig att sätta ord på idéer när du planerar skrivandet av din barnbok. Framförallt råder vi dig att läsa många barnböcker både klassiker och sagor, fiktion- och informationsböcker. Valet av barnlitteratur att läsa beror på handlingen i just din barnbok.

Ha roligt när du skriver och släpp loss din fantasi och din kreativitet! Prata och umgås med barn för att sätta dig in i hur de tänker, studera dem när de leker eller intervjua dem om något ämne de gillar. Plocka fram barnet inom dig och försök minnas vad du själv tyckte om att läsa/få läst för dig när du var barn.

Kreativitet är en sak man bör ha gott om när det gäller att skriva barnböcker.

 

LÄS GÄRNA NÅGRA AV VÅRA FINA BARNBÖCKER:

Hugo och den glittrande stenen
Sofia Jardviken

Farmor Carin berättar sagor för barnbarnen Hugo och Amanda mystiska och lite läskiga sådana, om troll och andra mytomspunna varelser. Barnen myser och ryser, nedkrupna under det varma täcket. Men det är något underligt med farmors berättande: Hur kan hon egentligen veta så mycket?

Hugo har lagt märke till ett gammalt ur som hänger i en kedja runt hennes hals. På baksidan finns en symbol som tycks likna ett timglas. Hugo har många gånger undrat varför hon bär omkring på uret när det ändå har stannat och inte ens kan visa vilken tid det är. Mitt under sagoberättandet börjar visarna plötsligt snurra åt fel håll, och farmor flyger upp ur sängen. Det är dags!

Till boken

Mickel räv på äventyr
Åke Andreasson

Mickel räv på äventyr är en spännande berättelse där du får följa Mickel i skogen och till sjöss. Du får lära känna rävflickan Mickelina, rävungarna Niklas, Petter och Lisa, Ugglefar, svan-kompisarna Urban och Orvar och flera av skogens och sjöns djur.

Författaren uppmuntrar ibland läsaren till egen fantasi utifrån berättelsen. Vuxna föreslås att inte bara läsa sagan för barn utan att även samtala med barnen under läsandet. Mickels äventyr kan på så sätt växa.

Till boken

Pixy: och den konstiga stenen
Kimmie Fransson

Djupt inne i en förtrollad skog, där inte en enda människa hade satt sin fot, fanns det märkliga varelser. En av dessa varelser var Pixy. Pixy var ett litet troll som bodde högt uppe i ett träd. Pixy bodde där tillsammans med sin vän Lumo som var en lysmask.

Pixy hade en flöjt som hon spelade på varje dag för alla små i skogen. De gillade att lyssna på de vackra melodier som hon spelade, men Lumo gillade det allra mest.

En dag hade Pixy plötsligt slutat spela på sin flöjt. Hon hörde något konstigt i skogen.

Till boken


TIPS

Tänk på att en barnboks omslag inte bara skall attrahera de vuxna som köper den utan även barnen som väljer den. Med hjälp av våra tjänster för omslagsdesign kan du utforma ett proffsigt individuellt omslag för just din barnbok.

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>