En bokbloggares 10 budord för författare

En bokbloggares 10 budord för författare

Hur kan du lyckas med att få en recension för din bok? Marcus Stenberg, som recenserar böcker åt Sveriges största litteraturblogg Bokhora, har delat med sig av sina viktigaste do´s and don´ts.

Allmänt | Vera Wunderlich

Både Marcus Stenberg och andra recensenter får många mail med önskemål om en bokrecension och då gäller det att sortera inkorgen noggrant. Speciellt som debuterande författare kan det vara svårt att fånga recensenternas uppmärksamhet. Marcus har samlat sina 10 viktigaste tips på hur du kan höja dina chanser och undvika de grövsta felen när du kontaktar en recensent – vare sig det handlar om en traditionell tidningsredaktion eller en bokblogg.


1

Du skall orka

Ett mail med enbart en länk till en internetbokhandel eller en hemsida om din bok åker i papperskorgen tillsammans med mail om cialis, penisförlängningar och felstavade önskemål från internetbanker som jag inte har konto hos om att få mitt kreditkortsnummer + pinkod.

Du har skrivit en hel bok, försök hitta orken att skriva ett riktigt mail även om det känns som att bokstäverna är slut. Ditt mail ska innehålla allt det du vill säga om boken. Punkt slut.

Bild

Marcus Stenberg

Marcus jobbar i bokhandel, bloggar på bokhora.se, driver sajten bokdatum.se och har en podcast som heter ”Ett eget rum”. Han är utbildad fotograf men fotar mest sin gulliga katt. Tycker alla borde läsa Jessica Kolterjahns ”Den bästa dagen är en dag av törst”.

Till bloggen Bokhora


2

Du skall icke begå TMI

Tröskeln för detta är åtminstone för mig låg. Är det relevant för personen du mailar att få den här informationen? Det är en fråga du bör ställa dig. Behöver en bokbloggare veta att ett av dina intressen är att träna, att du tror på astrologi, att du är en ”skön” person? Är det relevant för boken? Om inte: överväg att stryka den informationen.

Obs. exemplen ovan är autentiska.


3

Tänk på vilodagen så att du helgar den som inte svarar på ditt mail

Det kanske inte känns så men det du sysslar med är en form av reklam. Och hur ofta svarar du företagen som skickar ut reklam till din brevlåda? Nej tack Mio möbler just nu har jag de plädar jag behöver men tack för att du hörde av dig..

Kan vi fastslå detta för all framtid: ALLA får ALLAS mail. Mail kommer extremt sällan bort på vägen. Du behöver inte skicka ett nytt som undrar vad som hänt. Du behöver inte heller skicka ett tredje som undrar om jag fått de tidigare två. Du behöver heller inte, efter att du tvingat ur mig ett nej tack och en motivering till varför, kolla upp var jag bor och åka hem och lägga ett ex. i brevlådan ”ifall att”. Detta har hänt mig och det underlättade inte författarens chanser att bli recenserad i framtiden.

Om du inte får svar på ditt mail är det trist såklart men ingen anledning att förvandlas till Annie Wilkes. Försök istället att ta det lugnt så slipper du få ett rykte bland bokbloggare (ja, vi pratar med varandra i slutna rum på bokmässor och i sociala medier mohahaha) om att vara jobbig och kanske vill någon istället recensera din nästa bok.

Jag hör av mig efter ditt första mail om jag är intresserad. Tack på förhand.


4

Du skall icke förvandlas till Ulf Lundell eller Björn Ranelid

Det är supersvårt att ta kritik. Både saklig och osaklig. Men har du fått en dålig recension är det inte mycket att göra mer än att sitta still i båten. Jag har fått trevliga mail från författare vars böcker jag sågat eftersom de tyckte att kritiken var underbyggd. En sån författare får en ny chans med sin nästa bok, kanske till och med går före andra författare på att läsa-listan. Du behöver inte maila och tacka för en dålig recension, men däremot bör du aktivt undvika att gå i ultradefensivt argt svaromål mot recensenten, åtminstone i 99 fall av 100. Tänk på vad Ulf Lundell och Björn Ranelid skulle gjort i din sits, och så gör du tvärtom.

Under denna punkt är det också värt att nämna att ett utskickat recensionsexemplar inte är samma sak som en garanterad recension. Skicka inga kravmail.


5

Du skall inte bära falsk vittnesbörd om din bok

Du må ha suttit i fyrtio dagar och fyrtio nätter och mailat bokbloggare till höger och vänster. Kanske har du mailat hundratals utan att få napp.

Du har jobbat hårt, men tyvärr kanske du bara skulle mailat två eller tre istället och lagt din tid på att hitta vilka du ska maila.

Mail av typen “Jag tror du skulle älska den här boken” är så gott som alltid lögn och förbannad dikt. Du känner inte mig, så varför tror du det?

Om du dessutom cc:at 40 andra bokbloggare med samma mail är du definitivt på svarta listan för all framtid.

Har du en bra motivering är vi bästisar igen dock! Det tar relativt lite tid att läsa in sig på vad en bokbloggare skrivit om tidigare. Allt finns där ute på www. Ett ogrundat “jag tror du skulle älska…”-mail gör lika mycket skada som ett välgrundat gör nytta. Tror du verkligen att jag skulle gilla boken så motivera varför. Skriver jag aldrig om historiska romaner så kanske det inte är värt att skicka erbjudande om recensionsex. till mig, om du inte hittat någon vinkel som passar in för just mig såklart.

Det handlar inte om att hitta på långsökta kopplingar utan om att läsa in dig på vem du faktiskt mailar ditt utskick till. Ser du en röd tråd? Ett specialintresse?

Om din bok hamnar hos exakt rätt person kan denne bli en ambassadör för boken och inte bara en läsare som ger den tre stjärnor på goodreads och en halvljummen recension.

Jag har bara fått välresearchade mail av en handfull författare och förlagspersoner men varje gång jag fått det har jag läst respektive bok och recenserat den.

Hinner du inte eller orkar inte? Det är aldrig fel att maila baksidestexten rakt av, den har du förmodligen redan filat en hel del på.


6

Du skall inte ha begärelse till dina författaridolers framgångar

Det kan vara värt att slänga in referenser på liknande böcker när du skriver om din bok. Men det måste vara relevant och inte bara en lista på namn du vill sälja lika mycket som, eller dina favoritförfattare. Det blir lite misstänksamt när du slänger in liknelser till Stephen King, Paula Hawkins, Ernest Hemingway, Truman Capote, Agatha Christie och Norman Mailer när du försöker förklara storheten i din egen bok.

Jag fick en gång ett mail om att en debutbok hade en karaktär som var lite av en Talented Mr. Ripley-figur på svenska, det tyckte jag lät intressant och det visade sig stämma också vilket gör mig väldigt mottaglig för den PR-personens mail i framtiden. Jag gillar Ripley-böckerna och det fanns en koppling till den svenska bokens huvudkaraktär. Svårare än så behöver det inte vara.


7

Du skall däremot ha begärelse till de etablerade förlagens PR-avdelningar

Gå in på förlagens hemsidor, titta i katalogerna från SvB. Hur skriver förlagen om sina författare och sina böcker? De flesta förlag har nyhetsrum med alla sina pressmeddelanden också. Dessa är en guldgruva för den som inte har råd att köpa extern PR-expertis.

Det går att tycka vad en vill om deras utgivning men det finns en anledning till att de lyckas skapa intresse kring sina böcker och kanske finns det något att lära av dem?


8

Men obs: du skall inte missbruka tredje person, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad som missbrukar personliga pronomen.

Om du ger ut boken själv och är din egen PR-person och marknadsavdelning och mailar från din egen mailadress  skriv då inte texten om dig och din bok i tredje person, särskilt inte beröm.

Marcus Stenberg, känd och omtyckt bokbloggare från bokhora.se, framför här åsikten att det lätt kan se lite töntigt och pompöst ut med tredje person. Håller du inte med honom?


9

Du skall inte dräpa

Och dina mail ska heller inte se ut som att du vill dräpa.

Om du skrivit lite om din bok på facebook, lite i ett worddokument och lite annat i en blogg, se då för guds skull att klistra in texten i mailet utan formatering (om du nu inte orkar skriva ny text), annars ser ut som att en seriemördare i en thriller från 90-talet suttit och haft pysselverkstad.

Om det nu inte är just den effekten du vill uppnå… Isåfall: spring inte med saxen och ha bra ventilation när du klistrar.


10

Du skall hava andra gudar vid sidan av mig

Det här är inte den objektiva sanningen såklart. Det finns säkert bokbloggare och kulturjournalister som inte alls håller med mig.

Vi bokbloggare är ständigt på jakt efter böcker och pratar med varandra hela tiden om de senaste läskickarna vi fått och vilka författare som har nytt på gång. Jag är fortfarande förvånad över att inte fler egenutgivande författare går ihop och gör utskick tillsammans och försöker dela med sig av mail-adresser och kunskap kring vilka som skriver om vad till varandra. Hjälp varandra att hitta rätt bokbloggare! Och fråga gärna i kommentarsfältet om ni vill ha fler tips.