Din väg till boksuccé, del 1: Strategin

Din väg till boksuccé, del 1: Strategin

Hur kan jag öka mina möjligheter till framgång med min bok och e-bok? Denna frågan ställer sig många egenutgivare när titeln skall publiceras i nätbokhandeln och bokhandeln.

Först och främst bör du definiera den konkreta betydelsen av termen ”framgång” för att kunna sätta upp lämpliga mål. Fråga dig själv vad det är du vill uppnå för dig själv och din titel. Först efter att du har bestämt vad som är viktigt för dig kan du utveckla en lämplig strategi och åtgärder.

SKAPA MÅL
Ett av dina mål skulle kanske kunna vara att skapa ett namn som författare. Många drömmer om att bli en känd eller i alla fall en välbekant författare. Med vilka åtgärder skulle du kunna komma närmare detta mål? Ställ frågor till dig själv och leta efter svar: ”Är jag närvarande överallt där min målgrupp befinner sig?” Du kanske märker att du inte är så aktiv på sociala medier ännu, eller i alla fall inte i de kanalerna där dina läsare är. Om detta är din insikt så är det uppenbart att användningen av en lämplig kanal på sociala medier är målet för att kunna nå ut till fler potentiella läsare. Kanske bör du starta en egen blogg, webbsida eller spela in videor på Youtube för att nå ut till din målgrupp. Det är bara fantasin som sätter gränser för de olika möjligheterna. Självklart bör du först överväga om en viss handling är meningsfull för dig och din bok.

goals
quality-1920

PRODUKTENS KVALITET
Om kvaliteten på din bok och e-bok inte motsvarar dina läsares förväntningar så kommer du inte att nå framgång, oavsett hur mycket tid och pengar du investerar i dina marknadsaktiviteter. Därför är det extra viktigt att du tar god tid på dig för att göra din bok så professionell som möjligt.

BoD genomförde en stor marknadsundersökning förra året angående egen-utgivning, där läsarna angav vad de värdesatte mest vid val av bok. Det visade sig att följande kriterier var speciellt viktiga: Bokens innehåll och dess tema, baksides-texten, bokomslaget, priset och bokens recensioner. Eftersom innehållet, baksides-texten och bokomslaget var de 3 viktigaste faktorerna vid val av bok så bör man som författare överväga att anlita en lektör och grafiker, för att nå framgång med bokutgivningen.

TEXTEN
Tveka inte när det gäller att investera i korrekturläsning och språkgranskning, det är alltid värt pengarna. En lektör granskar ditt manus på en professionell nivå och kan framhäva och visa dig den hittills gömda potentialen i din text. Korrekturläsningen säkerställer att missade skriv- och stavfel rättas till, så att inte det redan uppnådda förtroendet hos dina läsare minskar. Studier visar att texter med fel i stavning eller språkbruk irriterar läsaren och sänker läsbarheten.

BOKOMSLAGET
Omslagets påverkan på potentiella läsare är enormt. Om bokens omslag övertygar läsaren både estetiskt och tematiskt, så väcker det intresset för att hen vill läsa vidare på bokens baksida, antingen i bokhandeln eller med hjälp av ett klick i nätbokhandeln. Omslaget bör representera bokens innehåll, visa bokens genre och snabbt fånga köparens uppmärksamhet. Ett bokomslag kan mycket väl vara hemmagjort, så länge det ser proffsigt ut. Vill du vara på den säkra sidan, anlita en grafiker som designar ditt individuella och personliga omslag. Det kan du göra med hjälp av BoD:s författartjänster.

BAKSIDESTEXTEN
Om du har lyckats fånga köparens intresse med omslaget så är det oftast baksidestexten som avgör om hen kommer att köpa boken eller inte. Redovisa inte för mycket av handlingen och tänk på att texten snarare bör väcka nyfikenhet än att berätta allt som händer. Håll texten kort och utan långa eller komplicerade ord. Använd gärna ord och beskrivningar som väcker läsarens fantasi för att hen skall kunna skapa egna bilder. Vill du få mer tips om baksidestexten, läs gärna vidare i vårt blogginlägg.

PRISET
Naturligtvis spelar även priset en roll. Försök sätta dig in i vad din målgrupp kan vara villig att betala för din bok. För en roman med mjukband på ca. 300 sidor skulle ett pris på 95 kronor kunna vara lämpligt och eventuellt 49 kr för e-boken. Varje bok har ett pris, men vilket är det rätta? Du kan orientera dig genom att jämföra priser på liknande böcker inom din genre i bokhandeln. Använd även vår prisberäknare för att bestämma boken och e-bokens försäljningspris och därmed också författarhonoraret.

NYCKELORDEN
Valet av upp till 5 slagkraftiga nyckelord eller också kallade sökord, ökar möjligheten att hitta boken i nätbokhandeln. Försök att inte upprepa ord från baksidestexten, utan det är bättre att uppnå variation genom att använda synonymer eller andra träffsäkra ord. Fråga dig själv hur du bäst når din målgrupp med dina nyckelord och vilka teman eller begrepp som är relevanta inom din boks genre. En stor fördel med att satsa på mer specifika sökord är att du fångar dina potentiella läsare senare i köpprocessen. Här kan du läsa vidare.

VARUGRUPPEN
Ju tydligare bokens varugrupp definieras desto lättare kan läsare och bokhandlare hitta din bok. Med hjälp av klassifikationssystemet ”Tema” kan du ordna din titel till rätt ämneskategori, vilket bland annat används av av nätbutiker för att katalogisera böcker. Läs gärna vidare här om hur du väljer rätt varugrupp och dess betydelse.

FÖRFATTARPRESENTATION
På samma sätt som i baksidestexten så är det även här viktigt att skapa intresse och väcka förtroende. Vad som är viktigt för en lyckad författarpresentation är bakgrundsinformation om författaren, budskapet, spänningen och sättet att presentera dig som som författare. Författarpresentationen är en del av din marknadsföring som även kommer att spela en central roll i del 2 av denna serie.

board

Den andra delen handlar om hur du som författare presenterar dig själv och skapar ett eget författarnamn.

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>