Bokomslaget – ett viktigt första intryck

Bokomslaget – ett viktigt första intryck

Omslaget ger läsaren det första intrycket av boken. Det är ett viktigt verktyg för marknadsföringen och omslaget bör därför vara tilltalande och intressant.

Allmänt, Egenutgivning | Vera Wunderlich

Den finska grafikern Emmi Kyytsönen är medlem i årets Finaste omslaget-tävlingen i Finland och expert när det gäller bokomslag generellt: Hon driver sitt eget företag Karppi Design och arbetar i uppdrag av många finska förlag. I mars organiserade BoD en Egenutgivardag i Helsingfors där Emmi höll ett föredrag om hur ett framgångsrikt omslag skapas och vad som borde undvikas.

definiering av ett lyckat omslag

Att beskriva konkret hur ett omslag ska se ut är svårt. Det handlar om många olika aspekter såsom personliga smaker och åsikter samt hur läsaren uppfattar tanken om ett tilltalande omslag. Det viktigaste är att omslaget passar boken. Planeringen börjar alltså alltid med innehållet.

Det är viktigt att fundera på omslagets uppgift: Omslaget är ett marknadsföringsverktyg och det ska vara individuellt – men även följa genrens egenskaper. Ifall boken tillhör en serie ska hela serien innehålla något som binder ihop böckerna. Omslaget är enligt Kyytsönen en hänvisning till vad som väntar läsaren och borde därför ge korrekt information om vad boken handlar om eller vilken genre den tillhör. Å andra sidan är omslaget också det som ska få läsaren att ta boken i handen och därmed även innehålla kreativa och tilltalande inslag.

Emmi_Kyytsönen

Emmi Kyytsönen på Egenutgivardagen i Helsingfors.

Krigsböcker

Båda böcker använder begrepp som förknippas med krig. Den åt höger visar dock genom bildvalet att boken handlar om något helt annat.

Omslagets delar

Framsidan av omslaget spelar den centrala rollen: Den syns i annonser och hos nätbokhandlare och får mest uppmärksamhet. E-böcker innehåller endast framsidan av omslaget, så här ska designen vara extra noga planerad. När omslaget planeras är det viktigt att ta hänsyn till storleken som visas just hos t.ex. nätbokhandlare. Omslaget visas oftast väldigt litet och borde därför vara tydlig och enkel.

Omslag är däremot inte samma sak som framsidan. Meddelandet, som omslaget skickar till läsaren, består av helheten: Bilder, typografi, material, storlek m.m. spelar en roll.

Nedan är ett exempel på två omslag som båda har en kvinna på framsidan. Bilderna visar dock tydligt att det handlar om två olika genren. Även bildernas beskärning, färger och behandling påverkar meddelandet som den framför.

bilder

Omslaget kan egentligen innehålla vilka slags bilder som helst: fotografier, konst, illustrationer eller kollage. De kan vara beskrivande eller abstrakta, täcka hela omslaget eller endast en del av det. Många böcker har inga bilder alls utan består endast av typografiska element.

Läsaren är van vid att se vissa slags omslag i samband med vissa slags böcker. Till exempel vid biografier eller barnböcker kan valet av bilden vara enkelt och självklart: Den växer direkt ur bokens ämne. Ju mer abstrakt och svårdefinierbar bokens innehåll är desto mer kreativitet och fantasi krävs för att välja bilden och skapa omslaget.

Kvinna på omslaget

materialvalet

Det första som du ska bestämma är om boken ska vara inbunden eller ha mjuka pärmar. Börja med att fundera på bokens syfte: Handböcker fungerar ofta bäst med mjuka pärmar såsom romaner eller andra skönlitterära böcker i pocketformat.

När det handlar om böcker som ska vara längre och ha en viss värdighet, t.ex. skönlitteratur eller fotoböcker, är hårda pärmar passande. Du kan även lägga till ett skyddsomslag, som från början fungerade som skydd från damm. Om boken ska användas mycket och inte behållas i bokhyllan, såsom kokböcker, är en inbunden bok utan skyddsomslag ett bättre val.

nyckeln-till-caroline

text och typografi

Element som ska finnas på omslaget är vanligtvis författarens namn, bokens titel och förlaget. Det är möjligt att få fram budskapet enbart genom formgivningen av texterna och då behövs inga bilder.

Omslaget innehåller även baksidestexten och möjligtvis text i flikarna. För försäljning och logistik behövs en streckkod med ISBN. Ibland kan det vara svårt att placera streckkoden men den är nödvändig för att boken ska kunna säljas i bokhandeln. Även bokens bokrygg är viktig: Det är delen som syns när boken står i bokhyllan och borde därför innehålla bokens titel.

Omslagen på den övre raden är typiska för s.k. feelgood-litteratur: typografin är kringlig, lättsam och lekfull. Fonten på fackböckerna är däremot utan seriff, korrekt och rak.

misslyckade omslag

Ibland går det fel med omslaget och det kan bero på olika saker. Ett vanligt misstag är att bestämma sig för den enkla varianten. Då har man ofta inte alls funderat på bokens innehåll eller vad den handlar om, utan omslaget får en uppenbar bild, såsom en valfri människa. Därtill eller istället kan tänkas att omslagets bild måste spegla handlingens ort på ett realistiskt sätt. Men det är omöjligt att lägga till allt om innehållet eller temat på omslaget. Omslagets bild behöver inte berätta allt – det gör texten – utan fungera som ett fönster och visa en synpunkt till innehållet.

Afrika-omslag_1

Ett mindre lyckad omslag upprepar klyschor och blir en av många. Emmi Kyytsönen nämner som ett exempel bokomslag som samlades för några år sedan i bloggen Africa is a country: många böcker som utspelas någonstans i Afrika har ett akaciaträd och en solnedgång på omslaget.  Att använda sådana ikoniska bilder är ingen fördel för boken och säger ingenting om innehållet.

Ibland blir omslaget vilseledande av rent marknadsföringssyfte. Då används något chockerande eller annat som väcker känslor men som ofta inte alls har med bokens budskap att göra.

Till slut nämnar Kyytsönen också skönheten. Omslaget behöver inte vara vackert på traditionellt sätt. Skönhet är ju ändå ett väldigt subjektivt begrepp. Om bokens händelser inte är vackra, behöver inte heller omslaget vara det.

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>