EGENUTGIVarDAGen 2015

Under Egenutgivardagen koncentrerar vi oss på hur du som författare kan fånga läsarnas uppmärksamhet med din bok. Om du redan har gett ut en bok, planerar att göra det eller generellt är intresserad av bokbranschen är detta det perfekta tillfället att få mångfaldig information kring marknadsföringen av din bok.

Att ge ut sin bok helt själv är i dag hur enkelt som helst, men det är bara första steget i processen. Redan innan utgivningen är det viktigt att fundera på hur läsarna ska hitta din bok bland alla publikationer.

Marknadsföring av boken är inte alltid en självklarhet och inte heller så lätt, därför organiserar vi Egenutgivardagen.

Egenutgivardagen är en mötesplats för inspiration och erfarenhetsutbyte, men även till för att erbjuda ökad kunskap för egenutgivare. Denna dag är också en utmärkt möjlighet att nätverka.

Dagen organiseras i samarbete med föreningarna Egenutgivarna och Seriff, som kommer att vara på plats och berätta om sin verksamhet samt svara på eventuella frågor.

egenutgivardagen goes #pubnpub

Under dagen kommer experter från olika områden berätta hur du kan marknadsföra din bok och främja försäljningen. Senare på eftermiddagen gästar Leander Wattig, grundaren till den internationella eventserien #pubnpub, eventet. Leander är en etablerad bloggare, talare och konsult inom publicering och hans event #pubnpub har spridit sig från Berlin till hela Tyskland, Österrike och till Nederländerna. Nu debuterar vi i Sverige!

Programmet för eftermiddagen består av en presentation om att organisera olika event och nätverka samt en paneldiskussion med egenutgivare. Här är det fritt fram, och önskat, att delta i diskussionen och utbyta erfarenheter med alla deltagare.

Välkommen att inspireras!

 

information om eventet

När?
Lördag, den 12 september 2015, klockan 10.00-16.00

Var?
Kulturhuset Nalen (salen "Stacken"), Regeringsgatan 74, 111 39 Stockholm (ingång David Bagares gata)

Vem?
Till alla som har gett ut en eller flera böcker, som vill ge ut en bok eller som bara generellt intresserar sig för egenutgivning och bokbranschen.

Vad kostar det?
Biljetten kostar 250 kr, är du medlem i Egenutgivarna eller Seriff kostar det 200 kr (kontakta din förening för rabattkod). Lunch och kaffe är inkluderade i priset.

Köp din biljett här »

Det är även möjligt att köpa en biljett direkt på plats.

Om du har ytterligare frågor om evenemanget, kan du gärna kontakta Vera Wunderlich per e-post: vera.wunderlich@bod.se

 

Program

10.00 Välkommen, presentation av deltagarna 

10.45 Sociala medier i marknadsföring
Kim M. Kimselius, författare och egenutgivare

11.30 PR- och mediearbete vid publicering
Carin Balfe Arbman, PR-konsult och barnboksförfattare 

12.00 Lunch

13.00 Att göra boken intressant för biblioteken
Bibliotekstjänsten BTJ

13.45 Att skapa ett säljande omslag
Jens Andersson, prisbelönt omslagsdesigner

14.30 #pubnpub: Paneldiskussion och networking
Leander Wattig, bloggare, talare och konsult inom publicering. Presentation av konceptet #pubnpub samt paneldiskussion med de erfarna egenutgivarna Sara Önnebo, Kim Larsson och Christian Gripenvik. Öppen diskussionsrunda.

16.00 Tack för dagen 

talare

Kim M Kimselius

Kim M. Kimselius debuterade som egenutgivare redan 1997 och har utkommit med närmare 40 böcker i olika genrer, sedan 2002 på det egna förlaget Roslagstext.

Kim håller skrivarkurser, lämnar skrivtips och marknadsföringstips på sin blogg, hemsidan och Facebook. Kim är även aktiv på många andra sociala medier, bl.a. Twitter, Instagram och Pinterest, som hon använder för marknadsföringen.

carin balfe arbman

Carin Balfe Arbman har arbetat med PR under många år, inom flera olika områden och branscher. Idag arbetar hon främst med strategisk kommunikation och medierelationer för bland annat kulturinstitutioner och innovationsföretag, och hon utbildar även inom PR och kommunikation.

Carin har också skrivit och givit ut en barnbok på eget förlag – ”Saga lär sig japanska” – och hon kommer på Egenutgivardagen att berätta om hur man kan jobba med PR för sin bok som egenutgivare. 

BTJ

BTJ är den ledande leverantören i Norden av informationstjänster och medieprodukter. BTJ:s lösningar förenklar och sparar resurser åt bibliotek, företag och andra verksamheter med behov av effektiv informationsförsörjning.

Biblioteken i Sverige köper sitt sortiment från BTJ. 

 

JENS ANDERSSON

Jens jobbar med bokformgivining till förlag och institutioner. Han driver designbyrån Bok & Form samt förlagen Sanatorium och Placebo Press. Han är flerfaldigt prisbelönt för sin formgivning. 

Vid den senaste utdelningen av Svensk Bokkonst vann han det nyinstiftade priset ”Årets vackraste bok” för The Second in line – from the sketchbooks of Mattias Adolfsson (Sanatorium förlag).

leander wattig

Leander är bloggare i medie- och litteraturbranschen, föreläsare, förlagskonsult och docent vid konstuniversitetet i Berlin. 

Med sina projekt såsom eventet #pubnpub och nätverket "Ich mach was mit Büchern” (Jag befattar mig med böcker) för han samman aktörer inom medier och kultur –för bl.a. bättre arbetsmöjligheter, eventorganisering samt kunskapsförmedling inom branschen. 

författarna i paneldiskussionen

I paneldiskussionen deltar författarna Sara Önnebo (bl.a. Tulisaari-trilogin), Kim Larsson (bl.a. ”Fallet Catrine Da Costa”) och Christian Gripenvik (”Broder själ, syster flamma”) som berättar om sina egna erfarenheter av utgivning och marknadsföring.

myBoD-INLOGGNING.